Kære kommende studerende
Med venlig hilsen
Den første dag, du skal møde op på dit nye studie er mandag d. 3. Februar kl. 9.00
Adressen er: Sdr. Stationsvej 30, 4200 Slagelse
Campus Slagelse ligger lige ved stationen og er du i bil er der gratis parkering bag campus.
Din første dag
På din første dag vil du møde dine undervisere, din uddannelsesleder og dine medstuderende på jordemoderuddannelsen.
Du vil få information om din uddannelse, møde studerende fra andre uddannelser på Professionshøjskole Absalon (studentervejledere) og tage del i en fælles velkomst for alle nye studerende på Campus Slagelse. Der vil være rig mulighed for at stille spørgsmål i løbet af dagen.
Frokost: den 3/2 som er første dag, vil Absalon give morgenmad og en gratis frokost i kantinen - fremadrettet kan du enten købe i kantinen på Campus Slagelse, eller du kan tage din egen madpakke med.
Kantinen er kontantløs, så du skal betale med dit betalingskort (Visa/Dankort) eller med Mobile Pay. Læs evt. mere om kantinen på Campus Slagelse her: Mad og drikke Campus Slagelse
Computer: den første dag er det ikke nødvendigt at medbringe computer, men bør medbringes fremadrettet.
Studiestartsprøve
Som en del af jordemoderuddannelsen skal du gennemføre en studiestartsprøve.
Studiestartsprøven har til formål at klarlægge, om du er begyndt på uddannelsen og kan orientere dig i uddannelsens Studieordning og læringsplatforme.
Din underviser introducerer dig og dine medstuderende til studiestartsprøven i forbindelse med studiestartsugen.
Du har to forsøg til at gennemføre studiestartsprøven, og såfremt du ikke afleverer eller får denne godkendt, betragtes du som udskrevet af studiet.
Hvad skal du anskaffe i forbindelse med studiestart?
Smartphone
Det er en fordel, hvis du har en form for smartphone, da du her kan få let adgang til dit skema via TimeEdit og dine undervisningsressourcer via Itslearning.
Computer
Det er absolut nødvendigt, at du har en god computer af nyere årgang. Hvis du vælger at bruge PC, skal den kunne køre Windows 10. Du kan også sagtens bruge en Mac, men du kan blive lidt begrænset i forhold til de programmer (bl.a. Office365), Absalon stiller gratis til rådighed.
Uniform (prøves og købes i forbindelse med studiestart)
På jordemoderuddannelsen på Campus Slagelse har vi et simulationslokale, hvor vi kan træne kliniske færdigheder, arbejde med praksisnære cases og lave simulationsundervisning. Til dette vil der være dage hvor du skal møde op til undervisning i uniform.
Uniform skal du vente med at købe til studiestart, hvor du kan prøve og bestille denne på Campus Slagelse.
Både i simulationslokalet og når du skal ud på de kliniske uddannelsessteder skal du selv medbringe fodtøj. Her er kravet at fodtøjet er rent og muligt at vaske/rengøre. Du får rig mulighed for at stille spørgsmål til påklædning i forbindelse med studiestarten.
Litteratur (1 semesters bøger skal såvidt muligt skaffes inden studiestart)
Du vil kunne finde litteraturlisten her senest tre uger inden studiestart.
Introduktion til uddannelsen
På første semester starter du med et forløb på den teoretiske del af uddannelsen (Campus Slagelse). Senere skal du ud på ét af vores kliniske uddannelsessteder (læs mere under fanen “Introduktionsklinik”)
Den teoretiske del af undervisningen veksler mellem fremmødedage (4-5 dage pr. uge), hvor du vil deltage i forskellige undervisningsaktiviteter, f.eks. underviseroplæg, klassedialog omkring studiespørgsmål, gruppearbejde, færdighedstræning i vores simulationsfaciliteter m.v., samt studiedage (ca. 0-1 dag per uge), hvor du forbereder dig hjemme eller sammen med din studiegruppe (pensumlæsning, opgaveløsning, forskellige former for e-baseret undervisning, gruppearbejde).
Studiedagene er ikke fridage. Du skal påregne at bruge mindst 41 timer i alt pr. uge på dit studie, hvis du skal kunne følge med i undervisningen og bestå dine eksamener.
På den teoretiske del af uddannelsen vil du blive mødt af studieaktivitetskrav, dvs. at aflevering af visse opgaver eller fremmøde til særlige undervisnings-gange er en forudsætning for at blive vurderet studieaktiv.
Du kan læse mere i uddannelsesplanen HER
Klinisk undervisning
På 1. semester skal du i to ugers Introduktionsklinik (klinisk uddannelsesforløb). Her vil du blive tilknyttet en obstetrisk afdeling på enten Slagelse Sygehus, Holbæk Sygehus, Nykøbing Falster Sygehus eller Sjællands Universitetshospital Roskilde. Det sted, du har dit kliniske uddannelsesforløb på 1. semester, vil også være det sted du er på 2. semester.
Du kommer til at have både dag- aften-nat- og weekendvagter, på henholdsvis føde- og barselsafdeling, ligesom du deltager i jordemoderkonsultation i løbet af din Introduktionsklinik.
Fordelingen af pladser på de kliniske uddannelsessteder sker ud fra ønsker fra de studerende. Den studerende kan ikke forvente at få opfyldt højeste prioritering, men det efterstræbes i videst muligt omfang.
Der er aftalt et vist antal pladser på hvert klinisk uddannelsessted og alle uddannelsessteder skal prioriteres i fordelingen.
Fordelingen sker på baggrund af følgende:
- Den studerende laver en prioriteret ønskeliste for alle de mulige kliniske uddannelsessteder for det givne kliniske uddannelsesforløb.
- Særlige forhold, hvor det særligt tilstræbes at opfylde den studerendes 1. prioritet for klinisk uddannelsessted:
- Enlige forældre med mindre børn (0-12 år)
- Forældre med børn under 7 år
- Særlige forhold f.eks. alvorlig sygdom hos partner eller børn
Ved orlov: Der er ingen garanti for en ledig plads på et klinisk uddannelsessted, hvis du holder orlov. Der er ikke garanti for, at du kan komme tilbage til samme kliniske uddannelsessted, hvor du var før din orlov, hvis dette ønskes, men det efterstræbes af hensyn til trivsel og læring.
Du skal afholde den kliniske del af uddannelsen på mindst to forskellige kliniske uddannelsessteder. Det er muligt i særlige tilfælde at ansøge om dispensation for denne regel. Du kan ikke komme i et klinisk uddannelsesforløb på et sted, hvor du har familiemæssige relationer til nogen af de ansatte på de afdelinger, hvor du skal have dit kliniske uddannelsesforløb.
Studiemail og itslearning – Absalons digitale læringsplatform
Du får en mail med dit personlige brugernavn inden studiestart. Dette skal du anvende til din studiemail samt til Absalons digitale læringsplatform Its- learning. Du vil i løbet af studiestarten få en nærmere introduktion til Itslear- ning.
Vi anbefaler at du orienterer dig omkring de digitale platforme og værktøjer vi bruger. Læs mere og find vejledninger her.
Vi vil også bede dig om at bruge lidt tid på Itslearning inden studiestart. Du kan bl.a. med fordel downloade app’en, og orientere dig i kalenderfunktio- nen, planer og oversigt. Læs mere her.
OBS! Som studerende skal mailkorrespondance til og fra Absalon af sikkerhedshensyn, ske via din studiemail. Vi svarer ikke på henvendelser sendt fra private mailadresser.
Årshjul (datoer for ferie, praktik og prøver mv.)
Et overblik over datoer for prøve, praktik mm., kan findes på studienet ved at klikke her:
Lær dit hold at kende
Profilbillede i itslearning – upload og se dine medstuderende
Vi vil bede dig uploade et vellignende billede af dig selv (dit ansigt og skuldre) på din profil på itslearning. Læs hvordan her. Det fremgår også af guiden, hvordan du kan finde profilbilleder på dine medstuderende
Vi bruger billederne til at lære dig at kende, og det er en del af vores fokus på det gode studiemiljø, fordi det hjælper os som undervisere med at kunne huske dit navn.
Har du spørgsmål?
Du har sikkert en masse ubesvarede spørgsmål, som du brænder efter at få svar på. Prøv først at klikke dig rundt på siderne i Studienet, læs Studieordningen og kig på Absalons hjemmeside. Beskrivelse af indhold, undervisningsformer, praktik og prøver kan du læse mere i Uddannelsesplanen for 1. semester.
Har du brug for særlige hensyn/hjælpemidler, kan du kontakte Studievejledningen.
Vent ellers til studiestart, hvor du får besvaret en masse spørgsmål.
Hvis du stadigvæk står med akutte spørgsmål, der ikke kan vente, er du velkommen til at skrive til studentervejlederen Freja Emilie Juul Nielsen.
Vigtige datoer og praktiske oplysninger
Fra den 7. januar kan du søge om SU og Ungdomskort
Du kan læse om, hvordan du søger SU og Ungdomskort (transportkort) her.
Du kan søge om SU og ungdomskort fra den 7. januar
Merit - Tildeles du ikke merit, får du besked senest 1. marts
Som en del af din optagelse vurderer vi før studiestart, om du skal have merit for dele af din uddannelse. Vores vurdering gøres på baggrund af oplysningerne i din ansøgning. Hvis du tildeles merit, får du besked før studiestart. Tildeles du ikke merit, får du besked senest 1. marts.
Du kan kontakte merit@pha.dk hvis du har spørgsmål til merit.
Specialpædagogisk støtte (SPS)
Som studerende på Professionshøjskolen Absalon kan du få hjælp under din uddannelse i form af SPS. Det kan være en mulighed, hvis du har en dokumenteret funktionsnedsættelse, som fx ordblindhed, angst, ADHD eller et syns- eller hørehandicap mm.
Kontakt studievejledningen på studievejleder@pha.dk hvor du kan høre mere og få hjælp til at søge. Det er vigtigt, at der søges om SPS så hurtigt som muligt, da der er sagsbehandlingstid på 6-8 uger.
Info til dig der tilbydes en studieplads efter 1. februar
Er du tilbudt studieplads via standby eller efteroptag efter 1. februar, vil du blive kontaktet af studieadministrationen med information om, hvornår du skal møde på studiet.
Har du spørgsmål, er du velkommen til at skrive til optagelse@pha.dk
Studiemail og adgang til Absalons platforme
Som studerende på Absalon, får du adgang til vores læringsplatform itslearning og du får tilknyttet en studiemail.
Du modtager dit IT-velkomstbrev kort efter du er optaget. Du modtager brevet på nemStudie.
Er du optaget på standby, får du dit IT-brev, når du tilbydes studiestart.
itslearning er Absalons læringsplatform. Her kan du finder dine undervisningsplaner og dit undervisningsmateriale. Det er også på itslearning, du kommunikerer med dine undervisere og medstuderende. Læs mere om, hvordan du logger på itslearning her.
Alle Absalons campusser er røgfri
Røgfrie campusser betyder, at der ikke må ryges på Absalons matrikler, hverken inde eller ude, til hverdag eller fest. Det dækker over brug af alle tobak eller tobakslignende produkter (herunder E-cigaretter, tyggetobak og snus) med undtagelse af godkendte lægemidler til rygestop (fx nikotin-tyggegummi).