Del

Velkommen til studiestart på jordemoderuddannelsen

 

Kære kommende studerende

Her på siden kan du finde en række informationer om din studiestart.

Vi glæder os til at møde dig!

Med venlig hilsen
Uddannelsesleder
Camilla Gry Temmesen

Den første dag, du skal møde op på dit nye studie er torsdag d. 1. februar kl. 8.45

Adressen er: Sdr. Stationsvej 30, 4200 Slagelse

Campus Slagelse ligger lige ved stationen og er du i bil er der gratis parkering bag campus.

Din første dag

På din første dag vil du møde dine undervisere, din uddannelsesleder og dine medstuderende på jordemoderuddannelsen.

Du vil få information om din uddannelse, møde studerende fra andre uddannelser på Professionshøjskole Absalon (studentervejledere) og tage del i en fælles velkomst for alle nye studerende på Campus Slagelse. Der vil være rig mulighed for at stille spørgsmål i løbet af dagen.

Frokost Den 1/2-24 som er første dag, vil Absalon give en gratis frokost i kantinen - fremadrettet kan du enten købe i kantinen på Campus Slagelse, eller du kan tage din egen madpakke med.

Kantinen er kontantløs, så du skal betale med dit betalingskort (Visa/Dankort) eller med Mobile Pay. Læs evt. mere om kantinen på Campus Slagelse her: Mad og drikke Campus Slagelse 

Program for introdagene og skema for den første tid på uddannelsen

På alle uddannelserne i Center for Sundhed og Rehabilitering - herunder Jordemoderuddannelsen - er der mødepligt til den planlagte undervisningen på 1. og 2. semester. Du kan læse mere om mødepligten i Studieordningen på Studienet.

Torsdag den 1. februar

Kl. 9.00-9.30

Præsentation af program, samt præsentation af undervisere og medstuderende 

Kl. 9.30-9.35

Kort pause

Kl. 9.35-10.30

Kend dit hold med studentervejledere

Kl. 10.30-11.30

Intro til uddannelsen samt kontaktmuligheder

Kl. 11.30-12.15

Frokost i kantinen

Kl. 12.15-13.00

Kend dit hold

Kl. 13.00-15.00

Aktivitet på campus med studentervejlederne

Fredag den 2. februar

Kl. 9.00-9.45

Introduktion til at være studerende

Kl. 9.45-10.00

Pause

Kl. 10.00-10.45

Det gode studiemiljø

Kl. 10.45-11.00

Pause

Kl. 11.00-11.45

Intro til Itslearning og andre digitale værktøjer

Kl. 11.45-12.30

Frokost

Kl. 12.30-13.00

Velkomst ved campuschef Ole Worregaard

Kl. 13.00-15.00

kl. 15.00-

Intro til foreningslivet på uddannelsen og Campus Slagelse

Fredagscafé Vakkelvognen

Mandag den 5. februar

8.30-9.15

Intro til bibliotek

9.15-10.00

Intro til studievejledningen og studievejledere

10.10-11.45

Studieteknik - kom godt fra start og fordeling i studiegrupper /ved underviser

11.45-12.40

Frokost

12.40-14.15

Jordemoderkundskab inkl. obstetrik/ved underviser

 

Tirsdag den 6. februar 

8.30-9.15

Fælles morgenmad

09.15-10.00

Jordemoderkundskab inkl. obstetrik/ved underviser

10.10-10.55

Lovgivning/ved underviser

10.55-11.50

Frokost

11.50-13.25

Jordemoderkundskab inkl. obstetrik/ved underviser

 

Studiestartsprøve

Som en del af jordemoderuddannelsen skal du gennemføre en studiestartsprøve. 

Studiestartsprøven har til formål at klarlægge, om du er begyndt på uddannelsen og kan orientere dig i uddannelsens Studieordning og læringsplatforme.

Din underviser introducerer dig og dine medstuderende til studiestartsprøven i forbindelse med studiestartsugen.

Du har to forsøg til at gennemføre studiestartsprøven, og såfremt du ikke afleverer eller får denne godkendt, betragtes du som udskrevet af studiet.

Hvad skal du anskaffe INDEN studiestart?

Smartphone

Det er en fordel, hvis du har en form for smartphone, da du her kan få let adgang til dit skema via TimeEdit og dine undervisningsressourcer via Itslearning.

Computer

Det er absolut nødvendigt, at du har en god computer af nyere årgang. Hvis du vælger at bruge PC, skal den kunne køre Windows 10. Du kan også sagtens bruge en Mac, men du kan blive lidt begrænset i forhold til de programmer (bl.a. Office365), Absalon stiller gratis til rådighed.

Uniform (prøves og købes i forbindelse med studiestart)

På jordemoderuddannelsen på Campus Slagelse har vi et simulationslokale, hvor vi kan træne kliniske færdigheder, arbejde med praksisnære cases og lave simulationsundervisning. Til dette vil der være dage hvor du skal møde op til undervisning i uniform. 

Uniform skal du vente med at købe til studiestart, hvor du kan prøve og bestille denne på Campus Slagelse. 

Både i simulationslokalet og når du skal ud på de kliniske uddannelsessteder skal du selv medbringe fodtøj. Her er kravet at fodtøjet er rent og muligt at vaske/rengøre. Du får rig mulighed for at stille spørgsmål til påklædning i forbindelse med studiestarten.

Litteratur (anskaffes inden studiestart)

Læs mere under fanen "Litteratur"

Litteraturliste

Du kan finde en liste over de bøger du skal bruge på 1. semester “HER”. Som udgangspunkt bør du vælge de nyeste udgaver af bøgerne på litteraturlisten, da det er dem der undervises efter.

Litteratur (anskaffes inden studiestart)

Når du går på en videregående uddannelse, skal du bruge bøger. Du får en optimal start på studiet, når du har de bøger, du skal bruge på 1. semester. 

Du betaler selv for dine bøger. Beløbet vil variere fra semester til semester, men du kan regne med ca. 15.000 kr. alt efter om du køber nye, brugte eller elektroniske bøger .

Hvis du gerne vil købe dine bøger brugt, kan du se på opslagstavlerne på din uddannelse eller for eksempel pensum.dk. Husk at være opmærksom på, at det er den rigtige udgave af bogen, du køber.

Hvis du gerne vil købe dine bøger elektronisk, kan du eksempelvis undersøge om litteraturen er tilgængeligt på studybox.dk Studiebøger til jordemødre. Vær opmærksom på, at der er en del engelsksproget litteratur på uddannelsen, som ikke nødvendigvis er tilgængeligt her.

På alle Absalons uddannelsessteder finder du  Professionshøjskolen Absalon bibliotek, hvor du kan låne bøger og andre materialer, samt få vejledning til informationssøgning.

Mange boghandlere giver minimum 10% rabat på køb af bøger ved fremvisning af studiekort

 

 

Introduktion til uddannelsen

På første semester starter du med et forløb på den teoretiske del af uddannelsen (Campus Slagelse). Senere skal du ud på ét af vores kliniske uddannelsessteder (læs mere under fanen “Introduktionsklinik”)

Den teoretiske del af undervisningen veksler mellem fremmødedage (4-5 dage pr. uge), hvor du vil deltage i forskellige undervisningsaktiviteter, f.eks. underviseroplæg, klassedialog omkring studiespørgsmål, gruppearbejde, færdighedstræning i vores simulationsfaciliteter  m.v., samt studiedage (ca. 0-1 dag per uge), hvor du forbereder dig hjemme eller sammen med din studiegruppe (pensumlæsning, opgaveløsning, forskellige former for e-baseret undervisning, gruppearbejde).

Studiedagene er ikke fridage. Du skal påregne at bruge mindst 41 timer i alt pr. uge på dit studie, hvis du skal kunne følge med i undervisningen og bestå dine eksamener. 

På den teoretiske del af uddannelsen vil du blive mødt af studieaktivitetskrav, dvs. at aflevering af visse opgaver eller fremmøde til særlige undervisnings-gange er en forudsætning for at blive vurderet studieaktiv.

Du kan læse mere i uddannelsesplanen her

Klinisk undervisning

På 1. semester skal du i to ugers Introduktionsklinik (klinisk uddannelsesforløb). Her vil du blive tilknyttet en obstetrisk afdeling på enten Holbæk Sygehus, Nykøbing Falster Sygehus eller Sjællands Universitetshospital Roskilde. Det sted, du har dit kliniske uddannelsesforløb på 1. semester, vil også være det sted du er på 2. semester.

Du kommer til at have både dag- aften-nat- og weekendvagter, på henholdsvis føde- og barselsafdeling, ligesom du deltager i jordemoderkonsultation i løbet af din Introduktionsklinik.

Fordelingen af pladser på de kliniske uddannelsessteder sker ud fra ønsker fra de studerende. Den studerende kan ikke forvente at få opfyldt højeste prioritering, men det efterstræbes i videst muligt omfang. 

Der er aftalt et vist antal pladser på hvert klinisk uddannelsessted og alle uddannelsessteder skal prioriteres i fordelingen. 

Fordelingen sker på baggrund af følgende:

  1. Den studerende laver en prioriteret ønskeliste for alle de mulige kliniske uddannelsessteder for det givne kliniske uddannelsesforløb.
  2. Særlige forhold, hvor det særligt tilstræbes at opfylde den studerendes 1. prioritet for klinisk uddannelsessted:
  • Enlige forældre med mindre børn (0-12 år)
  • Forældre med børn under 7 år
  • Særlige forhold f.eks. alvorlig sygdom hos partner eller børn 

Ved orlov: Der er ingen garanti for en ledig plads på et klinisk uddannelsessted, hvis du holder orlov. Der er ikke garanti for, at du kan komme tilbage til samme kliniske uddannelsessted, hvor du var før din orlov, hvis dette ønskes, men det efterstræbes af hensyn til trivsel og læring.

Du skal afholde den kliniske del af uddannelsen på mindst to forskellige kliniske uddannelsessteder. Det er muligt i særlige tilfælde at ansøge om dispensation for denne regel. Du kan ikke komme i et klinisk uddannelsesforløb på et sted, hvor du har familiemæssige relationer til nogen af de ansatte på de afdelinger, hvor du skal have dit kliniske uddannelsesforløb.

Studiemail og itslearning – Absalons digitale læringsplatform

Du får en mail med dit personlige brugernavn inden studiestart. Dette skal du anvende til din studiemail samt til Absalons digitale læringsplatform Its- learning. Du vil i løbet af studiestarten få en nærmere introduktion til Itslear- ning.

Vi anbefaler at du orienterer dig omkring de digitale platforme og værktøjer vi bruger. Læs mere og find vejledninger her.
Vi vil også bede dig om at bruge lidt tid på Itslearning inden studiestart. Du kan bl.a. med fordel downloade app’en, og orientere dig i kalenderfunktio- nen, planer og oversigt. Læs mere her.

OBS! Som studerende skal mailkorrespondance til og fra Absalon af sikkerhedshensyn, ske via din studiemail. Vi svarer ikke på henvendelser sendt fra private mailadresser.

Årshjul (datoer for ferie, praktik og prøver mv.)

Et overblik over datoer for prøve, praktik mm., kan findes på studienet ved at klikke her:

Prøveoversigter

Rammeplaner

Lær dit hold at kende

Profilbillede i itslearning – upload og se dine medstuderende

Vi vil bede dig uploade et vellignende billede af dig selv (dit ansigt og skuldre) på din profil på itslearning. Læs hvordan her. Det fremgår også af guiden, hvordan du kan finde profilbilleder på dine medstuderende
Vi bruger billederne til at lære dig at kende, og det er en del af vores fokus på det gode studiemiljø, fordi det hjælper os som undervisere med at kunne huske dit navn.

Har du spørgsmål?

Du har sikkert en masse ubesvarede spørgsmål, som du brænder efter at få svar på. Prøv først at klikke dig rundt på siderne i Studienet, læs Studieordningen og kig på Absalons hjemmeside. Beskrivelse af indhold, undervisningsformer, praktik og prøver kan du læse mere i Uddannelsesplanen for 1. semester.

Har du brug for særlige hensyn/hjælpemidler, kan du kontakte Studievejledningen.

Vent ellers til studiestart, hvor du får besvaret en masse spørgsmål.

Hvis du stadigvæk står med akutte spørgsmål, der ikke kan vente, er du velkommen til at skrive til studentervejlederen Amalie Danberg.

Vigtige datoer og praktiske oplysninger

Merit - Tildeles du ikke merit, får du besked senest 1. marts

Som en del af din optagelse vurderer vi før studiestart, om du skal have merit for dele af din uddannelse. Vores vurdering gøres på baggrund af oplysningerne i din ansøgning. Hvis du tildeles merit, får du besked før studiestart. Tildeles du ikke merit, får du besked senest 1. marts.

Du kan kontakte merit@pha.dk hvis du har spørgsmål til merit.

 

 

Specialpædagogisk støtte (SPS)

Som studerende hos Professionshøjskolen Absalon har du mulighed for at søge om specialpædagogisk støtte (SPS).

SPS er en mulighed, hvis du en fysisk eller psykisk funktionsnedsættelse. Du kan fx få SPS, hvis du er ordblind. Det er vigtigt, at du søger om SPS så hurtigt som muligt, da der kan være ventetid på støtten.

Har du spørgsmål vedr. SPS, er du meget velkommen til at skrive til studievejleder@pha.dk 

Info til dig der tilbydes en studieplads efter 1. februar

Er du tilbudt studieplads via efteroptag efter 1. februar, vil du blive kontaktet af studieadministrationen med information om, hvornår du skal møde på studiet.

Har du spørgsmål, er du velkommen til at skrive til optagelse@pha.dk 

Studiemail og adgang til Absalons platforme

Som studerende på Absalon, får du adgang til vores læringsplatform itslearning og du får tilknyttet en studiemail.

Du modtager dit IT-velkomstbrev kort efter du er optaget. Du modtager brevet på nemstudie.
Er du optaget på standby, får du dit IT-brev, når du tilbydes studiestart.

itslearning er Absalons læringsplatform. Her kan du finder dine undervisningsplaner og dit undervisningsmateriale. Det er også på itslearning, du kommunikerer med dine undervisere og medstuderende. Læs mere om, hvordan du logger på itslearning her.

Alle Absalons campusser er røgfri

Røgfrie campusser betyder, at der ikke må ryges på Absalons matrikler, hverken inde eller ude, til hverdag eller fest. Det dækker over brug af alle tobak eller tobakslignende produkter (herunder E-cigaretter, tyggetobak og snus) med undtagelse af godkendte lægemidler til rygestop (fx nikotin-tyggegummi).

Vi glæder os til at se dig