Eksempler på aktiviteter i praktik
For at øge koblingen mellem praktikkens læringsmål og praksis, har Socialrådgiveruddannelsen arbejdet med at tematisere færdigheds- og kompetencelæringsmålene, samt at udfolde eksempler på aktiviteter den studerende kan varetage i praktikken på henholdsvis udfører- og myndighedsområdet. Dette med blik for tre anvendelsesformål:
- Anvendelse i den praktikforberedende undervisning af de studerende med kobling til praktikplanen og praktikken som et aktivt læringsrum.
- Anvendelse i undervisning af praktikvejledere på temadage med henblik på at eksemplificere, hvordan læringsmål kan omsættes i praksis i både et udfører- og myndighedsperspektiv.
- Anvendelse når arbejdspladser ansøger om godkendelse til at udbyde praktikplads. Det forventes at ansøgerne kan anvende dokumentet til at få konkret indblik i hvilke aktiviteter der kan iværksættes i praktikken for at understøtte de studerendes læring med henblik på at opfylde læringsmålene. Dette generelt med et formål om at tydeliggøre og eksemplificere læringsmål og aktiviteter i forhold til ansøgningsproceduren, men med et særligt blik for de private udbydere af praktikpladser, hvor der er erfaring for, at der savnes eksempler på, hvordan læringsmålsmål kan omsættes i deres praksis. Det er forventningen at eksemplerne på aktiviteter kan tydeliggøre forventninger og opgaver og dermed være medvirkende til at øge antallet af pladser i både privat- og offentligt regi.
Færdigheds- og kompetencelæringsmålene er tematiseret således:
- Kommunikation, relation og samarbejde med borgere
- Systematisk arbejde og anvendelse af juridisk metode inden for praktikinstitutionens rammer
- Helhedsorienteret undersøgelse og socialfaglig vurdering
- Kommunikation, relation og samarbejde med samarbejdspartnere (interne/eksterne)
- Refleksioner over praktikinstitutionens rammer og værdigrundlag og betydningen for det daglige arbejde
Her kan ses et skema, der giver eksempler på aktiviteter, der kan udføres i praktikken, under hvert af temaerne med fokus på henholdsvis myndighed – og udførerområdet.