Målet med vejledningen er at skabe en læreproces, hvor du får integreret teori, praksis, holdninger og følelsesmæssige reaktioner, således at du udvikler din professionelle kompetence. Du bliver således bedre til at udføre socialt arbejde uden at begrænses af egne reaktioner, manglende viden og indsigt.
Praktikvejledning består af rådgivning, vejledning, evaluering, undervisning og kan endvidere også bestå af supervision. For at understøtte din refleksion og arbejde med viden, færdigheder og kompetencer er det godt at arbejde med dine refleksioner, undren og spørgsmål i vejledningen. F.eks. igennem: hvad, hvem, hvor, hvordan, hvorledes og hvornår spørgsmål.
I vejledningen bringer du dine problemstillinger op, med udgangspunkt i oplevede situationer og egne reaktioner i forbindelse med fx borgerarbejde og samarbejde internt og eksternt. Det anbefales, at du gør brug af konkret materiale fx fra studiedagbogen, eller i form af mindre opgaver/oplæg - som forberedelse og kvalificering af vejledningen. Du kan med fordel forberede dig med udgangspunkt i refleksionscirklen, som findes under praktikrelevante dokumenter i praktikportalen.
Under vejledningen har du og din praktikvejleder mulighed for at bearbejde de enkelte sagers problemstillinger og dine faglige/personlige vurderinger og handlinger i relation til disse.
Praktikvejlederen kan også med udgangspunkt i dine subjektive oplevelser af situationen, gå ind i drøftelser om holdninger, etiske problemstillinger mv. Praktikvejlederen kan endvidere støtte dig i en afklaring af de problemområder borgerne oplever - dels på det følelsesmæssige plan, og dels ved at præsentere sin konkrete viden og erfaring inden for området.
For at give din praktikvejleder mulighed for at vurdere og understøtte din viden, færdigheder og kompetencer, anbefales, at praktikvejlederen ind imellem overværer dine samtaler. Ligeledes anbefales at I jævnligt arbejder med evaluering af læringsmålene for praktikken, for at sikre din progression. Praktikvejlederen eller andre på praktikstedet kan indgå med mere direkte undervisning, som led i din indføring og læring under praktikken. Det kan være journalskrivning, tolkning af paragraffer, samtaleteknik, behandlingsteknikker, teori, metoder og praksisrelatering, etc. Er der flere praktikanter i samme afdeling/center kan undervisningen med fordel ske samlet.