Del

Velkommen til studiestart på Socialrådgiveruddannelsen i Roskilde

Kære kommende studerende

Den 1.september 2025 træder du ind i et helt nyt kapitel i dit liv, og vi glæder os til at blive en del af det. Du er kommet ind på en uddannelse, hvor fagligheden går helt ind i hjertet, men du bliver også en del af et campus, der vil gøre meget for et godt studieliv og studiemiljø.

Et godt studieliv handler om mere end undervisning, litteratur og prøver. Det handler også om gode fællesskaber, samarbejde og om at have det sjovt. Og det er der masser af mulighed for her på Campus Roskilde - og du kan være med til at præge det.

Vi har nu 3,5 år sammen, hvor vi skal øve og træne, samarbejde og diskutere sammen for at udvikle den faglighed, der kendertegner dygtige socialrådgivere. Vi forventer, du bidrager aktivt ind i alle de forskellige læringselementer, vi har i løbet af uddannelsen.

Så når du lige er landet på din uddannelse og har fået et overblik over semestret – så håber vi, at du skulle få lyst til at bidrage ind i et aktivt studie- og campusliv. Så lover vi til gengæld, at vi vil gøre alt for, at din studietid hos os bliver fantastisk. Og mangler du noget, så sig det højt – vi er mange, der gerne vil lytte og hjælpe.

Igen - et stort velkommen og vi glæder os til at møde dig!

Her på siden kan du finde en række informationer om din studiestart.

Med venlig hilsen

Christina Kjellerup Nielsen, Uddannelsesleder.

Studiestart er mandag d.1. september 2025 kl. 9.00

Adressen er: Campus Roskilde, Trekroner Forskerpark 4, 4000 Roskilde

 

 

Program for studiestart

Mandag den 1. september 2025

Når I kommer i vores forhal, vil vores studentervejledere have røde T-shirts på, hvor der står "socialrådgiver" på. De vil hjælpe jer med at finde det rette lokale, så kom lidt før kl. 09.00.

Kl. 9.00-9.30: Velkomst og introduktion: Underviserne og studentervejlederne præsenterer sig selv, og I bliver introduceret til første studiestartsdag.

KL.9.30-10.00: . Navneleg i studiegrupperne: I skal i studiegrupperne lære hinanden at kende. Her skal I f.eks. udveksle navne, hvor I bor, hvad jeres motivation er for at starte på uddannelsen, og hvorfor du har valgt at bliver socialrådgiver.

Kl.10.00-10.30: Introduktion til uddannelsen: I bliver introduceret til socialrådgiveruddannelsen, studielivet og uddannelsens opbygning. 

Kl.10.30 -10.40: Pause

Frokost i kantinen som Absalon giver

Kl.10.40-11.00: Walk and talk + samtalekortøvelse: I skal blandes i studiegrupperne på tværs og besvare nogle spørgsmål sammen. 

Kl.11.00-11.45: Tour de Campus: I får en opgave i studiegrupperne, hvor I skal finde nogle svar ved at gå rundt på campus.

Kl.11.45-12.30: Frokost: Vi går alle ned i kantinen og spiser frokost sammen. Lokalet bliver ikke låst, hvorfor I skal have jeres ting med i kantinen.

Kl.12.30-13.00: Tip en 13ér: I får en opgave, hvor I skal besvare nogle spørgsmål (faglig opgave)+ fælles plenum refleksion.

Kl.13.00-13.30: Rundvisning: I bliver vist rundt på campus.

Kl.13.30-14.00: Kend dine medstuderende: Øvelse hvor I skal lære hinanden af kende.

Kl.14.00-14.30: Social talks: Vi går sammen over til Borgen, hvor vi sætter os sammen på tværs af studiegrupperne, og får talt med nogle, som man ikke har mødt endnu.

Kl.14.30-15.00: Farvel og tak for i dag: Vi afslutter første dag. Husk at have din pc med til i morgen (d. 2. september 2025) samt at der er fælles morgenmad.

 

Tirsdag den 2. september 2025

Kl.09.00-9.30: Velkomst og morgenmad i kantinen. Underviserne og studentervejlederne præsenterer sig selv, og I bliver introduceret til anden studiestartsdag. 

Kl.09.30-10.10: Case-arbejde: I bliver i studiegrupperne sat til at læse en case og besvare denne i plenum.

Kl.10.10-12.00: Karrieredagen + Itslearning (ITSL): I skal hen og tale med nogle praktikere, der fortæller om deres dagligdag som socialrådgiver. Imens det ene hold er det, får det andet hold informationer om brugen af ITSL - og omvendt. Karrieredagen er i lok. B0.06/07.

Kl.12.00-12.40:Frokost som man selv medbringer og ellers kan der købes frokost i kantinen. 

Kl.12.40-12.55: Uddannelsesleder Christina Kjellerup Nielsen kommer og hilser på.

Kl.12.55-13.30: Rollespil: Undervisere og studentervejledere laver et rollespil. I skal se på og reflektere over rollespillet. Fælles opsamling på rollespil.

Kl.13.30-13.45: Besøg af studenterrådet (SR). SR kommer på besøg, og fortæller om deres indsats.

Kl.13:45-13.55: Pause

Kl.13.55-14.20: Linjelegen: I bliver delt op i fire store klynger, hvor I får muligheder for at lære hinanden at kende på tværs af holdene.

Kl.14.20-14.45: Social talks: Vi går sammen over til Borgen, hvor vi sætter os sammen på tværs af studiegrupperne, og får talt med nogle, som man ikke har mødt endnu.

KL.14.45-15.00: Farvel og tak for i dag: Vi afslutter anden dag. Husk at have din pc med igen i morgen (d. 3. september 2025)  

 

Onsdag den 3. september 2025

Kl.09.00-09.30: Velkomst. Velkommen ved studentervejledere og præsentation af dagens program.

Kl.09.30-10.00: Slange-legen: Studentervejlederne facilitere en slange-leg, hvor I kommer til at lære hinanden bedre at kende.

Kl.10.00-10.30: Gennemgang af Itslearning (ITSL). Gennemgang af ITLS igen for at afklare tvivlsspørgsmål.

Kl.10.30-11.00:  Case-arbejde: Det gode studiegruppe-samarbejde

Kl.11.00-11.25: Stjerneløb: 5 poster med spørgsmål.

Kl.11.25-12.00:Besøg fra studievejledningen. Hold A fra 11.25-11.40, hold B fra 11.40-12.00

Kl.12.00-12.40: Frokost. Du sørger selv for frokost, og ellers kan der købes mad i kantinen

Kl.12.40-13.15: Introduktion til studielivet: Introduktion til studienet, time-edit, teams og word. 

Kl.13.15-14.25: Studerendes erfaringer: I vil møde studerende, som har opnået erfaringer fra deres praktik på 4.semester, som kommer og fortæller om deres oplevelser.

Kl.14.25-14.45: Social talks: Vi går sammen over til Borgen, hvor vi sætter os sammen på tværs af studiegrupperne, og får talt med nogle, som man ikke har mødt endnu.

KL.14.45-15.00: Vi afslutter dagen med en slutevaluering over de tre dages studiestart.

 

 

 

 

Studiestartsprøve

Studiestartsprøven har til formål at give dig en god start på uddannelsen.

Prøven foregår fysisk på campus. Du skal ikke forberede dig, men blot møde op fysisk og deltage i prøven. Husk at medbringe computer.

Studiestartsprøven på socialrådgiveruddannelsen er altså ikke en faglig prøve, og du vil bestå ved at gennemføre prøven. 

Fremmøder du ikke til den første studiestartsprøve, tilmeldes du automatisk en omprøve, som foregår på samme måde. Undlader du fortsat at møde op og deltage i prøven, bliver du udmeldt af socialrådgiveruddannelsen.

Introduktion til studiet

Socialrådgiveruddannelsen tager 3½ år, og giver dig et teoretisk og et praktisk grundlag for at arbejde med mennesker, der har problemer uanset alder.

I løbet af uddannelsen får du redskaber til at identificere, beskrive, analysere, vurdere, evaluere og handle i forhold til livsbetingelser og sociale problemer på individ-, gruppe- organisations- og samfundsniveau. Du vil få viden om og indsigt i de berørte målgruppers og miljøers situation, og du vil opnå forandrings- og handlekompetence inden for socialrådgivning, såvel i offentlig som privat regi.

På socialrådgiveruddannelsen møder du medstuderende i alle aldre og med forskellige faglige og menneskelige baggrunde.

Undervisningen foregår i mange forskellige former og med forskellige holdstørrelser. Der er både casebaseret undervisning, forelæsninger, øvelser, selvstudier, praktik og projektarbejde. I projektarbejdet lægges der vægt på samfundsvidenskabelige undersøgelsesmetoder og projektarbejdet indebærer feltarbejde med kontakt til brugere og praksisfelt.

Uddannelsen består af 7 semestre, hvor 4. semester er uddannelsespraktik. Du kan læse om uddannelsens opbygning og indhold på de enkelte semestre på vores studienet her

Hvad skal anskaffes INDEN studiestart

Smartphone: Det er fordel, hvis du har en form for smartphone, da du her kan få let adgang til dit skema via TimeEdit og dine undervisningsressourcer via Itslearning.

Computer: Det er absolut nødvendigt, at du har en god computer af nyere årgang. Hvis du vælger at bruge PC, skal den kunne køre Windows 10. Du kan også sagtens bruge en Mac, men du kan blive lidt begrænset i forhold til de programmer (bl.a. Office365), Absalon stiller gratis til rådighed.

Litteratur ved studiestart

Du finder den samlede litteraturliste for 1. semester på Itslearning senest 14 dage før studiestart.

Inden studiestart skal du dog have erhvervet dig følgende bog:

  • Anne Katrine Rask, Ib Ravn, Lisbet Rask & Morten Birk Hansen: Studiegrupper -Samarbejde og facilitering. Gyldendals forlag, nyeste udgave.

Litteraturlisten vil du kunne finde i dit Itslearning rum, hvor det også vil fremgå, hvilken litteratur, der tages udgangspunkt i på de enkelte undervisningsgange. Nogle bøger vil du skulle bruge mindre uddrag af, mens der vil være andre bøger, der skal bruges mere.

Der er ikke pensum på uddannelsen kun anbefalinger til litteratur, der læses til hver gang. Kan den samme viden findes i anden litteratur, står det dig frit for at læse det andre steder. Dog forventes det, at du har sat dig ind i stoffet til hver undervisningsgang.

Anskaffelse af litteratur:

Vi vil anbefale dig et abonnement til at tilgå litteraturen online. Der findes forskellige leverandører, hvor de fleste studiebøger vil kunne findes.

Vil du gerne købe fysiske bøger, kan lokale boghandlere skaffe de fleste bøger, men har dem ikke nødvendigvis hjemme. Hvis du har svært ved at finde de bøger, vi skal bruge, så har boghandlen ”Academic Books” dem alle.

Det er en god idé at undersøge, om du kan få studierabat, når du køber dine bøger.

Brugte bøger er også en mulighed. Der er forskellige apps og grupper for dette på internettet. Undersøg dog, hvis du finder en anden udgave end angivet, hvor stor forskel der er.

Du kan også låne bøger på vores bibliotek. Her kan de også vejlede dig om muligheden for at kopiere dele af bøgerne. Du kan også læse om deling af litteratur på studiet og regler for kopiering her: https://osderelskerviden.dk/ og her: https://osderelskerviden.dk/kopiering-studieboeger-maa-jeg

Praktik

Du skal først i praktik på 4. semester. Du bliver i god tid inden praktikstart orienteret grundigt om, hvad du skal foretage dig i relation til praktikken. Det er uddannelsesstedet, der på baggrund af den studerendes ønsker, tildeler praktikplads. Du må altså ikke selv finde en praktikplads. Praktikpladserne ligger i Region Sjælland.

Du kan læse meget mere om praktikken på studienettet: https://www2.phabsalon.dk/studienet/min-uddannelse/socialraadgiveruddannelsen/praktik/ 

Itslearning, studiemail og skema

Du vil ca. 14 dage før studiestart modtage en mail med dit personlige brugernavn og kode. Dette skal du anvende for at bruge studiemail samt til Absalons undervisningsplatform ”Its-learning”. 

Nærmere intro til Its-learning sker i løbet af introdagene. Du kan orientere dig omkring de elektroniske platforme og værktøjer her

Vi vil også bede dig om at bruge lidt tid på Itslearning inden studiestart. Du kan med fordel downloade appén og orientere dig i kalenderfunktionen, planer og oversigt. Læs mere her

Mailkorrespondance

Vær opmærksom på, at al mailkorrespondance til og fra os af sikkerhedshensyn skal ske via din studiemail. Henvendelser sendt fra hotmail eller andre private mailadresser, svarer vi ikke på.

Årshjul 2025-2026 (Ferie - Praktik - Prøver)

I løbet af introdagene introducerer vi dig til uddannelsens opbygning.

Vi har undervisning og prøver i  forårssemestret fra uge 5-26 og efterårssemestret fra uge 36-

Der er ikke ferie eller undervisningsfri i uge i uge 42/43 eller i uge 7/8.

Socialrådgiveruddannelsen planlægger ikke undervisning på følgende dage:

  • Mandag - onsdag før påske. 
  • Fredag efter Kr. Himmelfartsdag.
  • Uge 27 – 34, hvor der er sommerferie
  • Dagene mellem jul og nytår

Du kan derfor arbejde med dit studiegruppearbejde, forberedelse eller projektopgaver på ovenstående dage.

Din prøve på 1.semester består af en skriftlig opgave. Du kan læse om prøver og afleveringsdatoer på studienet https://www2.phabsalon.dk/studienet/min-uddannelse/socialraadgiveruddannelsen/proever/. Her vil du også finde prøvebestemmelserne for de enkelte prøver. 

Du kan endvidere se ramme- og holdoversigter for socialrådgiveruddannelsen på https://www2.phabsalon.dk/studienet/min-uddannelse/socialraadgiveruddannelsen/rammeplanholdlister/, hvor der gives et visuelt overblik. 

Praktikken er placeret på 4.semester, hvorfor du ikke har praktik i studieåret 2025/26.

Dit 2.semester starter i uge 6 i 2026 – du vil kunne se de konkrete datoer 14 dage før undervisningen starter.

Lær dit hold og Campus Roskilde at kende

Der vil blive oprettet en facebookgruppe til dit hold i studiestartsdagene.

Profilbillede i itslearning – upload og se dine medstuderende

Vi vil bede dig uploade et vellignende billede af dig selv (dit ansigt og skuldre) på din profil på itslearning. Læs hvordan her. Det fremgår også af guiden, hvordan du kan finde profilbilleder på dine medstuderende. Vi bruger billederne til at lære dig at kende, og det er en del af vores fokus på det gode studiemiljø, fordi det hjælper os som undervisere med at kunne huske dit navn.

Campus Roskilde

På socialrådgiveruddannelsen arbejder vi meget i studiegrupper. Du kan læse om, hvordan vi arbejder med studiegrupper her

Du kan læse om sammenslutningen af Danske Socialrådgiverstuderende (SDS) her

Studenterrådet (SR) består af studerende og arbejder for at forbedre de studerendes forhold på Professionshøjskolen Absalons uddannelsessteder. Du kan besøge dit lokale SR for Campus Roskildes facebookside her og læse mere om SR generelt her

Borgen er Campus Roskildes fredagscafe. Du kan besøge deres Facebookside her, og se hvilken type arrangementer, de står for, og hvad du kan se frem til.

Har du spørgsmål?

Du har sikkert en masse ubesvarede spørgsmål, som du brænder efter at få svar på. Prøv først at klikke dig rundt på siderne i Studienet, læs Studieordningen og kig på Absalons hjemmeside. Beskrivelse af indhold, undervisningsformer, praktik og prøver kan du læse mere om her

Studieadministrationen kan kontaktes på Mail: socialraadgiver@pha.dk

Har du spørgsmål i forhold specialpædagogisk støtte eller spørgsmål vedrørende fysiske, psykiske eller sociale emner i forbindelse med din studiestart,  kan du kontakte vores studievejledning her.

Vent ellers til studiestart, hvor du får besvaret en masse spørgsmål

Hvis du stadigvæk står med akutte spørgsmål, der ikke kan vente, er du velkommen til at skrive til din studentervejleder, som vil forsøge at svare din mail så hurtigt som muligt :-)

Studentervejledere

Mikkel Buhl  10348080@edu.pha.dk<o:p></o:p>

Reni Eline Kejlow Andersen 10458827@edu.pha.dk<o:p></o:p>

Halime Saljihu Rama 10651282@edu.pha.dk <o:p></o:p>

Helin Basaran 10651280@edu.pha.dk <o:p></o:p>

Ahmad Hussein Ismail  10536585@edu.pha.dk <o:p></o:p>

Line Mille Geertsen Blum 10639777@edu.pha.dk<o:p></o:p>

Sascha Fog Andersen 10458841@edu.pha.dk<o:p></o:p>

Tuana Cakir 10651353@edu.pha.dk<o:p></o:p>

 

 

 

 

 

Vigtige datoer og praktiske oplysninger

Merit - Tildeles du ikke merit, får du besked senest 1. marts

Som en del af din optagelse vurderer vi før studiestart, om du skal have merit for dele af din uddannelse. Vores vurdering gøres på baggrund af oplysningerne i din ansøgning. Hvis du tildeles merit, får du besked før studiestart. Tildeles du ikke merit, får du besked senest 1. marts.

Du kan kontakte merit@pha.dk hvis du har spørgsmål til merit.

 

 

Specialpædagogisk støtte (SPS)

Som studerende på Professionshøjskolen Absalon kan du få hjælp under din uddannelse i form af SPS. Det kan være en mulighed, hvis du har en dokumenteret funktionsnedsættelse, som fx ordblindhed, angst, ADHD eller et syns- eller hørehandicap mm., eller en henvisning til udredning i psykiatrien.

Kontakt studievejledningen på studievejleder@pha.dk hvor du kan høre mere og få hjælp til at søge. Det er vigtigt, at der søges om SPS så hurtigt som muligt, da der er sagsbehandlingstid på 6-8 uger.

Info til dig der tilbydes en studieplads efter 1. februar

Er du tilbudt studieplads via standby eller efteroptag efter 1. februar, vil du blive kontaktet af studieadministrationen med information om, hvornår du skal møde på studiet.

Har du spørgsmål, er du velkommen til at skrive til optagelse@pha.dk 

Studiemail og adgang til Absalons platforme

Som studerende på Absalon, får du adgang til vores læringsplatform itslearning og du får tilknyttet en studiemail.

Du modtager dit IT-velkomstbrev kort efter du er optaget. Du modtager brevet på nemStudie.
Er du optaget på standby, får du dit IT-brev, når du tilbydes studiestart.

itslearning er Absalons læringsplatform. Her kan du finder dine undervisningsplaner og dit undervisningsmateriale. Det er også på itslearning, du kommunikerer med dine undervisere og medstuderende. Læs mere om, hvordan du logger på itslearning her.

Alle Absalons campusser er røgfri

Røgfrie campusser betyder, at der ikke må ryges på Absalons matrikler, hverken inde eller ude, til hverdag eller fest. Det dækker over brug af alle tobak eller tobakslignende produkter (herunder E-cigaretter, tyggetobak og snus) med undtagelse af godkendte lægemidler til rygestop (fx nikotin-tyggegummi).