Pædagogisk psykologi, inklusion og specialpædagogik
Hvordan tilrettelægger man læreprocesser og handlemuligheder for individer og grupper?
Hvordan kommunikere og samarbejder man professionelt med elever, kolleger og forældre i skolen?
Hvordan understøtter man elevers positive udvikling og motivation?
I faget pædagogisk psykologi, inklusion og specialpædagogik undersøger vi, med afsæt i pædagogisk psykologiske teorier og metoder, de problemstillinger og dilemmaer vi kan møde i praksis. I undervisningen udforsker vi i fællesskab gennem eksperimenter og faglig fordybelse, hvordan man kan skaber deltagelsesmuligheder for alle elever i skolens fællesskaber.
Fagets hovedtemaer:
- Elevers udvikling, socialisering og identitet
- Elevers læring, læringsforudsætninger og motivation
- Elevers trivsel, sociale relationer og gruppedynamikker
- Inkluderende læringsmiljøer, diversitet og deltagelsesmuligheder
- Lærerens samarbejde og kommunikation med elever, kolleger
- Forældre, ressourcepersoner og andre aktører i skolen
I faget vil du opleve, at undervisningen består af en variation af metoder og arbejdsformer, som bidrager til at du tilegner dig faglig viden om børn og unge i skolelivets mangfoldige fællesskaber.