Tilrettelæggelse og varighed
På det første studieår er undervisningen de første måneder tilrettelagt med to ugentlige studiedage med undervisning og studieaktiviteter på uddannelsesinstitution. Derefter er der 32 uger, hvor første praktik udgør den ene af de to studiedage om ugen. Den anden ugentlige studiedag er tilrettelagt med undervisning og aktiviteter på uddannelsesinstitutionen. Første studieår er en del af grundfagligheden.
Det andet studieår er tilrettelagt med undervisning og studieaktiviteter på uddannelsesinstitutionen to dage om ugen (studiedage er onsdag og fredag). På andet studieår færdiggøres grundfagligheden og specialiseringsdelen starter op med en valgfagsperiode.
Det tredje studieår er tilrettelagt med undervisning og studieaktiviteter på uddannelsesinstitutionen to dage ugentligt. Dette studieår er en del af specialiseringsretningen.
På fjerde studieår afsluttes pædagoguddannelses med et bachelorprojekt.
Indhold og opbygning
Uddannelsen er bygget op af en grundfaglighed, som strækker sig over første og delvist andet studieår. Derefter følger specialiseringsdelen, som alene har fokus på specialiseringsretningen social- og specialpædagogik.
Grundfagligheden
Grundfagligheden består af 5 moduler og en praktikperiode. Særligt for første studieår er, at de første undervisningsmoduler finder sted parallelt med første praktikperiode. Modulerne er:
- Pædagogiske miljøer og aktiviteter
- Pædagogens praksis
- Første praktikperiode
- Køn, seksualitet og mangfoldighed
- Samfundet i pædagogisk arbejde
- Pædagogen som myndighedsperson
Specialiseringsdelen
Specialiseringsretningen indeholder et valgfag og et tværfagligt element som er indlejret i et af specialiseringsmodulerne. Forløbene suppleret med deres forkortelser i parentes. Moduler er:
- 1 valgmodul
- 3 specialiseringsmoduler
- 1 tværprofessionelt element
- Bachelorprojektet og 4. praktikperiode
Moduler i grundfagligheden
Grundfagligheden er bygget op omkring 5 moduler, hvor etaper er med til at rammesætte forløbene.
Pædagogiske, miljøer og aktiviteter (PMA)
PMA er det første modul på din uddannelse. På modulet får du viden om forskellige målgruppers forudsætninger og perspektiver. Du vil få kompetencer til at kunne planlægge, udføre og evaluere forskellige pædagogiske miljøer og aktiviteter, der fremmer læring, udvikling og dannelse.
Du vil undervejs i forløbet stifte bekendtskab med forskellige aktivitetsfagligheder som fx musik, bevægelse, natur og udeliv, drama og værkstedsfag.
Du vil få undervisning i professionelle samarbejdsformer i studiegrupper, som du kommer til at bruge igennem hele din uddannelse.
Køn, seksualitet og mangfoldighed
Dette forløb giver dig et et indblik i dilemmaer, diskurser om og perspektiver på køn, seksualitet, familieformer og kulturel mangfoldighed. Du vil arbejde med, hvordan individuelle, sociale, institutionelle og kulturelle faktorer er med til at strukturere, muliggøre og reproducere menneskers identitet, køn, normer, værdier og handlemuligheder i mangfoldige fællesskaber. Herunder hvilken rolle du som borger, pædagog og individ selv spiller i disse fællesskaber. Du vil i forløbet skulle omsætte din viden om dilemmaer, diskurser og perspektiver i tilrettelæggelse, gennemførelse og evaluering af pædagogiske aktiviteter og miljøer.
På anden etape ligger Pædagogens praksis mellem de to moduler på første etape. Samfundet i pædagogisk arbejde og Pædagogen som myndighedsperson ligger efterfølgende i tredje etape.
Praktik gennemføres på en af de to ugentlige studiedage på onsdage fra uge 44 (2025) til uge 25 (2026).
Arbejdsformer
I undervisningsforløb veksles mellem studieaktiviteter som undervisning, selvstændigt arbejde og arbejde i studiegrupper. Du vil arbejde med redegørelser, analyser og refleksion over temaer, teori og metoder med relevans for det pædagogiske arbejdsfelt.
Der er mødepligt på pædagoguddannelsen
Vi ønsker, at du får mest muligt ud af din uddannelse. Uddannelseslokationen eller campus er det sted, hvor du mødes med dine undervisere og medstuderende, og hvor I deler viden, erfaringer og holdninger med hinanden. Det er i mødet med andre, at du bliver en dygtig pædagog. For at sikre, at alle møder op og deltager aktivt i undervisningen er der mødepligt på min. 85% det første studieår for alle pædagogstuderende i Danmark.
Hvordan fremmøderegistreringen foregår, kan du læse mere om på Studienet, og du vil også blive informeret om mødepligten i forbindelse med din studiestart.
Undervisningsplan, skema og datoplan
På Absalon anvender vi læringsplatformen It's Learning (ITSL). På It's Learning finder du undervisningsplaner og skema for de forløb, som du skal deltage i.
Du vil i studiestarten også blive introduceret til pædagoguddannelsens datoplan, hvor du kan se vigtige datoer for dette og kommende semestre.