Del

Velkommen til studiestart på pædagoguddannelsen i Roskilde

Kære kommende studerende

Om ganske kort tid træder du ind i et helt nyt kapitel i dit liv, og vi glæder os til at blive en del af det. Du er kommet ind på en uddannelse, hvor fagligheden går helt ind i hjertet, men du bliver også en del af et helt campus, der summer af studieliv, muligheder og én puls.

Her på siden kan du finde en række informationer om din studiestart.

 

Med venlig hilsen Thue Friislund og Jacob Guldager Søe

 

 

Studiestart er mandag d. 2. februar kl. 9.15

Adressen er: Campus Roskilde, Trekroner Forskerpark 4, 4000 Roskilde

Vi samles i auditoriet (A0.63) til venstre for hovedindgangen. 

Program for introdage

Mandag 2. februar

9.15-10.00 Fælles velkomst i auditoriet

10.00-11.50 Intro til studiet og sociale aktiviteter

11.50-12.30 Frokost

12.30-15.05 Intro til studiet og sociale aktiviteter

15.05- Studiecaféen Borgen er åben


Tirsdag 3. februar

8.30-11.50 Introduktion til IT og sociale aktiviteter

11.50-12.30 Frokost

12.30-15.05 Introduktion til modulet ”Pædagogiske miljøer og aktiviteter”

15.05- Studiecaféen Borgen er åben

 

Onsdag 4. februar

8.30-11.00 Holdkultur og fællesskaber

11.00-12.00 Studiestartsprøve

12.00-12.45 Frokost

12.45-15.05 Holdkultur og fællesskaber

15.05- Studiecaféen Borgen er åben

Dit skema for uge 6 og 7

 

PRV26A 

Uge 6: Intro og temaet ”Sprog og kommunikation”

Mandag 2.2 kl. 9.15 - 15.05 Introdag 1
Tirsdag 3.2 kl. 8.30 - 15.05 Introdag 2
Onsdag 4.2 kl. 8.30 - 15.05 Introdag 3
Torsdag 5.2 kl. 8.30 - 12.35 Holdundervisning
Fredag 6.2 Selvstændigt arbejde i grupper

Uge 7: Temaet ”Sprog og kommunikation” og ”Udviklingspsykologi og relationer”

Mandag 2.2 kl. 8.30 – 12.35 Holdundervisning
Tirsdag 3.2 kl. 8.30 – 12.35 Musik
Onsdag 4.2 kl. 12.40 – 16.00 Holdundervisning
Torsdag 5.2 kl. 8.30 – 12.35 Årgangsaktivitet
Fredag 6.2 Selvstændigt arbejde i grupper

PRV26B

Uge 6: Intro og temaet ”Sprog og kommunikation”

Mandag 2.2 kl. 9.15 - 15.05 Introdag 1
Tirsdag 3.2 kl. 8.30 - 15.05 Introdag 2
Onsdag 4.2 kl. 8.30 - 15.05 Introdag 3
Torsdag 5.2 Selvstændigt arbejde i grupper
Fredag 6.2 kl. 8.30 - 12.35 Holdundervisning

Uge 7: Temaet ”Sprog og kommunikation” og ”Udviklingspsykologi og relationer”

Mandag 2.2 kl. 12.40 – 16.45 Holdundervisning
Tirsdag 3.2 kl. 8.30 – 12.35 Holdundervisning
Onsdag 4.2 kl. 12.40 – 16.45 Musik
Torsdag 5.2 kl. 8.30 – 12.35 Årgangsaktivitet
Fredag 6.2 Selvstændigt arbejde i grupper

PREV26A

Uge 6: Intro og temaet ”Professionel samarbejdspraksis”

Mandag 2.2 kl. 9.15 - 15.05 Introdag 1
Tirsdag 3.2 kl. 8.30 - 15.05 Introdag 2
Onsdag 4.2 kl. 8.30 - 15.05 Introdag 3
Torsdag 5.2 Selvstændigt arbejde inkl. gruppearbejde
Fredag 6.2 Selvstændigt arbejde inkl. gruppearbejde

Uge 7: Temaet ”Sprog og kommunikation”

Mandag 9.2 Selvstændigt arbejde inkl. gruppearbejde

Tirsdag 10.2 Selvstændigt arbejde inkl. gruppearbejde

Onsdag 11.2 8.30 – 15.05 Holdundervisning

Torsdag 12.2 Selvstændigt arbejde inkl. gruppearbejde

Fredag 13.2 Selvstændigt arbejde inkl. gruppearbejde

Intro til undervisningsplan og skema for resten af semestret

Under studiestarten vil du bliver introduceret til læringsplatformen Itslearning. Det er i Itslearning at du finder undervisningsplan for hele semestret samt skema.

 

 

Studiestartsprøve

Inden vi rigtig går i gang med studiet, skal du gennemføre en studiestartsprøve. Studiestartsprøven er en intern skriftlig prøve, som bedømmes bestået/ ikke-bestået. Den varer ca. en time. Prøven har til formål at sikre, at du er kommet godt i gang på studiet.<o:p></o:p>

Prøven er obligatorisk og hjælper os til at se, om du er studieaktiv. Samtidig får du mulighed for at stifte bekendtskab med vores prøveregler og system, så du er fortrolig med dem, når det rigtig gælder. Du vil få mere information om studiestartsprøven i studiestarten, så du skal ikke blive nervøs. <o:p></o:p>

Studiestartsprøven afvikles d. 4. februar. Du får nærmere besked om prøven, når du starter d. 2. februar. Er du forhindret i at møde op d. 4. februar, har du mulighed for at gå til omprøve d. 11. februar.<o:p></o:p>

Introduktion til studiet

Undervisningsforløb og aktiviteter på 1. semester

Pædagogiske, miljøer og aktiviteter

Det er det første forløb på din uddannelse. På forløbet får du viden om forskellige målgruppers forudsætninger og perspektiver. Du vil få kompetencer til at kunne planlægge, udføre og evaluere forskellige pædagogiske miljøer og aktiviteter, der fremmer menneskers udvikling.

Du vil undervejs i forløbet stifte bekendtskab med forskellige aktivitetsfagligheder som musik, drama og bevægelse.

Du vil få undervisning i samarbejdsformer i professionelle studiegrupper, som du kommer til at bruge igennem hele din uddannelse. 

Køn, seksualitet og mangfoldighed

Dette forløb giver dig et overblik over dilemmaer, diskurser om og perspektiver på køn, seksualitet, familie former og kulturel mangfoldighed. Du vil arbejde med, hvordan individuelle, sociale, institutionelle og kulturelle faktorer er med til at strukturere, muliggøre og reproducere menneskers identitet, køn, normer, værdier og handlemuligheder i mangfoldige fællesskaber. Herunder hvilken rolle du som borger, pædagog og individ selv spiller i disse fællesskaber. Du vil i forløbet skulle omsætte din viden om dilemmaer, diskurser og perspektiver i tilrettelæggelse, gennemførelse og evaluering af pædagogiske aktiviteter/ miljøer.

 Arbejdsformer

I undervisningsforløb veksles mellem studieaktiviteter som undervisning, selvstændigt arbejde og arbejde i studiegrupper. Du vil arbejde med redegørelser, analyser og refleksion over temaer, teori og metoder med relevans for det pædagogiske arbejdsfelt.

 Der er mødepligt på pædagoguddannelsen

Vi ønsker, at du får mest muligt ud af din uddannelse. At din uddannelse er et sted, hvor du mødes med dine undervisere og medstuderende - og hvor I deler viden, erfaringer og holdninger med hinanden. Det er i mødet med andre, at du bliver en dygtig pædagog. For at sikre at alle møder op og deltager aktivt i undervisningen er der mødepligt på min. 85% det første studieår for alle pædagogstuderende i Danmark.

Hvordan fremmøderegistreringen foregår, kan du læse mere om på Studienet, og du vil også blive informeret om mødepligten i forbindelse med din studiestart. 

Undervisningsplan, skema og datoplan

På Absalon anvender vi læringsplatformen Itslearning. På Itslearning finder du undervisningsplaner og skema for de forløb, som du skal deltage i.

Du vil i studiestarten også blive introduceret til pædagoguddannelsens datoplan, hvor du kan se vigtige datoer for dette og kommende semestre.

 

 

Hvad skal anskaffes INDEN studiestart

Smartphone: Det er fordel, hvis du har en form for smartphone, da du her kan få let adgang til dit skema via TimeEdit og dine undervisningsressourcer via Itslearning.

Computer: Det er absolut nødvendigt, at du har en god computer af nyere årgang. Hvis du vælger at bruge PC, skal den kunne køre Windows 10. Du kan også sagtens bruge en Mac, men du kan blive lidt begrænset i forhold til de programmer (bl.a. Office365), Absalon stiller gratis til rådighed.

Litteratur ved studiestart

Grundbøger til studiestart på pædagoguddannelsen.

Gravesen, D. T. (red.) (2024). Pædagogik: Introduktion til pædagogens grundfaglighed. (2. udg.). Hans Reitzels Forlag. 

Eskebæk, M. & Matthiesen, J. (red.) (2023). Skriv opgaver på pædagoguddannelsen: Håndbog i akademisk skrivning og studieteknik. (2. udg.). Samfundslitteratur. 

Rask, L., Hansen, M. B., Ravn, I. & Rask, A. K. (2021). Studiegrupper: Samarbejde og facilitering. (2. udg.). Hans Reitzels Forlag. 

Thorsen, T. (red.) (2024). Musikken i Pædagogikken – pædagogens grundbog i arbejdet med musik. Akademisk Forlag

Praktik

I løbet af pædagoguddannelsen er der 4 praktikperioder - 2 korte og 2 lange.

1. praktikperiode tilrettelægges som ulønnet praktik på 2. semester med 32 arbejdsdage med et gennemsnitligt timetal på 6 timer pr. dag og med 3 studiedage på Pædagoguddannelsen Roskilde.

 

2. praktikperiode tilrettelægges som specialiseringspraktik på 3. semester og 6 måneder frem, fra 1.12 2026 - 1.6 2027. Det er en lønnet praktik, og der indgår 10 studiedage, som gennemføres på Pædagoguddannelsen Roskilde. I forbindelse med anden praktik gennemføres et uddannelsesforløb på 2 dage med førstehjælp.

 

3. praktikperiode tilrettelægges som specialiseringspraktik på 5. semester og 6 måneder frem fra 1.12 2027 - 1.6 2028. Det er en lønnet praktik, og der indgår 10 studiedage, som gennemføres på Pædagoguddannelsen Roskilde.

 

4. praktik tilrettelægges som ulønnet praktik på 7. semester i sammenhæng med bachelorprojektet på et praktiksted i tilknytning til specialiseringen. Den studerendes opsamling af empiri indgår som centralt i praktikperioden. Den 4. praktikperiode tager udgangspunkt i en professionsrelevant problemstilling og kompetencemålet for bachelorprojektet er sigtepunktet for arbejdet i denne praktikperiode.

Alle praktikpladser ligger i Region Sjælland.

 

Its-learning, studiemail og skema

Du vil ca. 14 dage før studiestart modtage en mail med dit personlige brugernavn og kode. Dette skal du anvende for at bruge studiemail samt til Absalons undervisningsplatform ”Its-learning”. Når du er kommet på Itslearning må du gerne være opmærksom på hvilket hold du går på: Hold A, Hold B, Hold C, Hold D, E-læring eller Merit hold. Den information skal du nemlig bruge på den første dag i studiet.

Nærmere intro til Its-learning sker i løbet af introdagene. Du kan orientere dig omkring de elektroniske platforme og værktøjer her

Du må meget gerne uploade et vellignende billede af dig selv (ansigt og skuldre) på profilen på Itslearning. F.eks via guiden: Profil billeder i Itslearning. Absalon bruger billederne til at lære de studerende at kende og for at de studerende kan lære hinanden at kende. Det er en del af Absalons fokus på det gode studiemiljø.

Mailkorrespondance

Vær opmærksom på, at al mailkorrespondance til og fra os af sikkerhedshensyn skal ske via din studiemail. Henvendelser sendt fra hotmail eller andre private mailadresser svarer vi ikke på.

Årshjul 2026/27 (Ferie - Praktik - Eksamen)

1. semester

2.2.26 – 29.6.26 

Undervisningsforløb 1. semester

2.2.26 – 4.5.26 Pædagogiske miljøer og aktiviteter

5.5.26 -29.6.26 Køn, seksualitet og mangfoldighed.

Undervisningsfri periode 1. semester

28.3.26 – 6.4.26 Påske

14.5.26 Kristi Himmelfart

25.5.26 2. Pinsedag

Prøve på 1. etape

23.6.26 – 29.6.26

Prøven er en kombineret skriftlig og mundtlig prøve. I går op til prøven som gruppe på en af de udvalgte dage i perioden. 

2. semester

17.8.26 – 15.1.27

Undervisningsforløb på 2. semester

17.8.26 – 25.9.26 Pædagogens praksis

28.9.26 – 13.11.26 Første praktik

23.11.26 – 15.1.27 Samfundet i pædagogisk arbejde 

Undervisningsfri 2. semester

Uge 47 (specialiseringstildeling)

Uge 52 og 52 Jul

Uge 3 Undervisningsfri 

Prøver 2. semester

9.11.26 – 13.11.26 Praktikprøve. Prøven ligger i forlængelse og som afslutning på første praktik. Det er en individuel prøve. 

Lær dit hold at kende

Vi lægger vægt på, at I som studerende lærer hinanden at kende på holdet i studiestarten, fordi studiemiljøet og kontakten til medstuderende og undervisere har stor betydning både for din faglige udvikling og trivsel på uddannelsen.  <o:p></o:p>

Du og dine medstuderende vil komme med forskellige baggrunde og erfaringer, og I kan have forskellige behov og ønsker for studielivet. Vi vil bygge bro mellem forskellighederne i fællesskab og favne hinandens forskellige behov. <o:p></o:p>

Der vil blive oprettet en gruppe på Teams, hvor I kan kommunikere med hinanden på holdet og lære hinanden bedre at kende.<o:p></o:p>

Lokaleplan

Har du spørgsmål?

Du har sikkert en masse ubesvarede spørgsmål, som du brænder efter at få svar på. Prøv først at klikke dig rundt på siderne i Studienet, læs Studieordningen og kig på Absalons hjemmeside. Beskrivelse af indhold, undervisningsformer, praktik og prøver kan du læse mere om her

Studieadministrationen kan kontaktes på Mail: paedagog@pha.dk

Har du spørgsmål i forhold specialpædagogisk støtte eller spørgsmål vedrørende fysiske, psykiske eller sociale emner i forbindelse med din studiestart,  kan du kontakte vores studievejledning her.

Vent ellers til studiestart, hvor du får besvaret en masse spørgsmål.

Hvis du stadigvæk står med akutte spørgsmål, der ikke kan vente, er du velkommen til at skrive til din studentervejleder, som vil forsøge at svare din mail så hurtigt som muligt :-)

Studentervejleder: Vera Ramskov Madsen, mail 10458642@edu.pha.dk

Vigtige datoer og praktiske oplysninger

Merit - Tildeles du ikke merit, får du besked senest 1. marts

Som en del af din optagelse vurderer vi før studiestart, om du skal have merit for dele af din uddannelse. Vores vurdering gøres på baggrund af oplysningerne i din ansøgning. Hvis du tildeles merit, får du besked før studiestart. Tildeles du ikke merit, får du besked senest 1. marts.

Du kan kontakte merit@pha.dk hvis du har spørgsmål til merit.

 

 

Specialpædagogisk støtte (SPS)

Som studerende på Professionshøjskolen Absalon kan du få hjælp under din uddannelse i form af SPS. Det kan være en mulighed, hvis du har en dokumenteret funktionsnedsættelse, som fx ordblindhed, angst, ADHD eller et syns- eller hørehandicap mm., eller en henvisning til udredning i psykiatrien.

Kontakt studievejledningen på studievejleder@pha.dk hvor du kan høre mere og få hjælp til at søge. Det er vigtigt, at der søges om SPS så hurtigt som muligt, da der er sagsbehandlingstid på 6-8 uger.

Info til dig der tilbydes en studieplads efter 1. februar

Er du tilbudt studieplads via standby eller efteroptag efter 1. februar, vil du blive kontaktet af studieadministrationen med information om, hvornår du skal møde på studiet.

Har du spørgsmål, er du velkommen til at skrive til optagelse@pha.dk 

Studiemail og adgang til Absalons platforme

Som studerende på Absalon, får du adgang til vores læringsplatform itslearning og du får tilknyttet en studiemail.

Du modtager dit IT-velkomstbrev kort efter du er optaget. Du modtager brevet på nemStudie.
Er du optaget på standby, får du dit IT-brev, når du tilbydes studiestart.

itslearning er Absalons læringsplatform. Her kan du finder dine undervisningsplaner og dit undervisningsmateriale. Det er også på itslearning, du kommunikerer med dine undervisere og medstuderende. Læs mere om, hvordan du logger på itslearning her.

Alle Absalons campusser er røgfri

Røgfrie campusser betyder, at der ikke må ryges på Absalons matrikler, hverken inde eller ude, til hverdag eller fest. Det dækker over brug af alle tobak eller tobakslignende produkter (herunder E-cigaretter, tyggetobak og snus) med undtagelse af godkendte lægemidler til rygestop (fx nikotin-tyggegummi).

Vi glæder os til at se dig