Del

Pædagoguddannelsen som e-læring

Pædagoguddannelsen som e-læring er et fuldtidsstudie svarende til et studyload på 41 timer om ugen i gennemsnit.

 

Generelt

Pædagoguddannelsen som e-læring giver dig den samme viden og de samme kompetencer som den almindelige pædagoguddannelse. Uddannelsen har det samme indhold, men formen er en anden. På e-læring foregår undervisningen både online, på campus og i praksis.

E-læring er et tilbud til dig, der ønsker mere fleksibilitet i din hverdag og som har disciplin til at disponere din studietid selvstændigt og i fællesskab med dine medstuderende. 

Som e-læringsstuderende forventes det, at du kan indgå i studiegruppesamarbejde, da det er en vigtig arbejdsform både i uddannelsen og som uddannet pædagog. Studiegruppesamarbejdet finder sted både i og uden for den skemalagte fremmødeundervisning på campus.

Som e-læringsstuderende forventes det desuden, at du har erhvervet dig en tidssvarende computer og har adgang til internetopkobling med en god hastighed. Ligeledes forventes det, at du er motiveret for at lære nye teknologier og digitale platforme at kende da disse er nødvendige redskaber for aktiv deltagelse i undervisningen. 

Øget fleksibilitet

Som e-læringsstuderende er du fuldtidsstuderende på lige fod med de studerende på den almindelige pædagoguddannelse, men du vil opleve at have mere fleksibilitet i din hverdag.

Fremmødeundervisning på campus

Fleksibiliteten er først og fremmest givet ved et begrænset antal fremmødelektioner. Antal og placering af fremmødelektioner varierer i uddannelsens forløb. 

I grundfaglighedsforløbet (1., 2. og 3. etape) møder du ind fast hver onsdag i tidsrummet 8.30-15.05. I 1. praktik møder du ind 32 dage á 6 timer på praktikstedet og 3 studiedage på campus. Studiedagene er på 5 lektioner og er placeret med cirka halvanden uges mellemrum på forskellige ugedage. 

Efter grundfaglighedsforløbet starter du dit specialiseringsforløb. Specialiseringsforløbet indeholder: a) tre specialiseringsrettede moduler, b) 2. og 3. praktik, c) et valgmodul og et tværprofessionelt modul, d) et bachelorforløb.

a) På de specialiseringsrettede moduler møder du op til i alt fire to-dages seminarer på campus. Et to-dages seminar på modulet "Professionsviden og forskning", et to-dages seminar på 7. etape (inden 3. praktik), et to-dages seminar på 7. etape (efter 3. praktik), samt en hel fredag og et to-dages seminar på 9. etape. Alle to-dages seminarer er placeret henholdsvis fredag 8.30-15.30 og lørdag 9.00-13.00.

b) I 2. og 3. praktik møder du op til studiedage på campus. Der er 10 studiedage i begge praktikker. Studiedagene er på 5 lektioner og er placeret med cirka 14 dages mellemrum på forskellige ugedage. Du skal ikke møde op på praktikstedet på studiedage. 

c) På valgmodulet samt det tværprofessionelle kan du vælge mellem e-læringsbaserede moduler og ordinære moduler. Vælger du et e-læringsbaseret modul, møder du op hver tirsdag i tidsrummet 8.30-15.05. Vælger du et ordinært modul, møder du op til tre ugentlige fremmødedage. 

d) I bachelorforløbet vil du få tilbud om at deltage i understøttende undervisningsaktiviteter på campus i form af workshops. Du vil ligeledes få mulighed for at modtage vejledning i dit/din gruppes projekt. Tider for vejledningsmøder fastlægges i samarbejde med vejleder.

Der kan være afvigelser i forbindelse med planlagte fremmødedage, f.eks. grundet studiestart og prøver. Som e-læringsstuderende vil du desuden opleve at blive inviteret til valgfrie begivenheder og arrangementer på uddannelsen på andre dage. 

Som studerende har du adgang til en oversigt, der kan oplyse dig om specifikke mødedatoer i dit fremadrettede studieforløb.

Din øvrige studietid

På pædagoguddannelsen som e-læring har du stor indflydelse på, hvordan du tilrettelægger din studietid i perioderne mellem fremmødeundervisningsdagene. I disse perioder vil du i høj grad kunne arbejde selvstændigt med opgaver online og dermed planlægge din studietid, så det passer ind i netop din hverdag. I perioderne mellem fremmødeundervisningsdage vil du også samarbejde med din studiegruppe, fx i forbindelse med gruppeopgaver. Når du samarbejder med din studiegruppe, har I mulighed for selv at beslutte, hvornår I mødes og om i foretrækker at mødes fysisk eller online.

Når du planlægger din studietid - alene og i samarbejde med din studiegruppe - følger du undervisningsplanen. Undervisningsplanen beskriver vigtige datoer og frister undervejs i undervisningsforløbet og giver dermed indblik i, hvordan du kan tilrettelægge din tid, så det møder dine individuelle behov for fleksibilitet bedst muligt.

 

 

Oversigt over uddannelsen

Undervisning

Som e-læringsstuderende skal du læse faglitteratur, skrive opgaver, deltage i øvelser og gruppesamarbejde - akkurat som de studerende på den ordinære pædagoguddannelse. Undervisningsmetoderne er de samme, selvom størstedelen af undervisningen finder sted online. 

E-læringsundervisningen er organiseret som Blended Learning, hvilket betyder, at fremmødeundervisning og online-undervisning er tilrettelangt som et sammenhængende undervisningsforløb. Det vil være forventet, at du deltager aktivt på fremmødedage såvel som i online perioder. Fremmødedagene er vigtige, da du her vil knytte et tættere bånd til dine undervisere og medstuderende. Vores erfaring er, at det gør mange online-aktiviteter lettere, når man kender hinanden. Samtidig er den aktive deltagelse i online perioder også vigtig, da der også i disse perioder er fokus på videndeling og samarbejde. 

Som led i undervisningen vil du og din studiegruppe få tilbudt vejledning og feedback, bl.a. i forbindelse med opgaver og projekter. Disse seancer foregår både i fremmødeundervisningen og online. Når vejledningen og feedback finder sted online, sker dette i en vekselvirkning mellem online møder, skriftlig feedback samt videobaserede og auditive tilbagemeldinger. 

 

Valgmodul og tværprofessionelt modul

Når du skal vælge valgmodul og tværprofessionelt modul, skal du være opmærksom på, at der kun er et begrænset antal moduler, der udbydes som e-læring, men du vil altid kunne tage et valgmodul sammen med de ordinære studerende.

 

Undervisning i specialiseringsforløbet

I specialiseringsforløbet er undervisningen tilrettelagt, så den veksler mellem aktiviteter med et fælles indhold, som går på tværs af de tre specialiseringsområder, og studieaktiviteter hvor du arbejder med et særligt specialiseringsorienteret fokus. Du kan ønske specialisering i dagtilbud, skole/fritid og social/special. Tildelingen af specialisering sker på baggrund af en helhedsvurdering. Du kan læse mere om, hvordan du tildeles en specialisering i studieordningen for pædagoguddannelsen.

 

Mødepligt på praktikstedet

I 1. praktik møder du på praktikstedet 30 timer om ugen. I 2. og 3. praktik møder du ind 32,5 timer om ugen. Det er praktikstedet, der anviser dine specifikke mødetider. Praktikkerne afsluttes af en prøve, som skal bestås for at fortsætte uddannelsen. Fjerde praktik er en undersøgelsespraktik, der relaterer sig til dit afsluttende bachelorprojekt. Antallet af mødedage på praktikstedet varierer fra studerende til studerende. 

 

Overflytning

Det er muligt at blive overflyttet til pædagoguddannelsen som e-lærings fra såvel andre pædagoguddannelser i Professionshøjskolen Absalon som fra de øvrige uddannelsessteder landet over. På 1. studieår skal man have det afgivende uddannelsessteds uddannelsesleders tilladelse til at flytte. Hvis du vil høre mere om dine muligheder for overflytning, bedes du kontakte studieadministrationen på paedagog@pha.dk.

Kontakt

Hvis du har spørgsmål til vilkår for optagelse på pædagoguddannelsen som e-læring bedes du kontakte optagelsen på optagelse@pha.dk.

Hvis du har yderligere spørgsmål til undervisningens tilrettelæggelse som e-læring, er du velkommen til at kontakte e-koordinator Mathilde B. Marlet på mabm@pha.dk

De obligatoriske seminarer bliver afholdt på:

Campus Roskilde
Trekroner Forskerpark 4
4000 Roskilde