Del

Phishing

Typiske kendetegn ved phishing-mails

  • Stavefejl og grammatiske fejl.
  • Opfordringer til at handle nu – for at din konto ikke bliver lukket, penge bliver trukket eller lignende.
  • Opfordringer til at videregive fortrolige oplysninger via link i mailen eller svar på mailen – f.eks. kodeord eller kontooplysninger.
  • Opfordringer til at åbne vedhæftede filer.
  • Links, der ser officielle eller velkendte ud, men ved ’mouse over’ afslører, at de fører et andet sted hen.
  • Afsenderadresse, der ved nærmere eftersyn, ikke er officiel. 
    Fx Professionshøjskolen Absalon <Absalon2018@gmail.com>

Hvis du er i tvivl om en mail er forsøg på phishing, skal du kontakte Helpdesk – og ikke klikke på mailens links eller vedhæftninger.

Hvis skaden er sket

Hvis uheldet er ude, og du er kommet til at klikke på et link, videregive personfølsomme oplysninger, eller åbne en vedhæftet fil i en phishing mail, skal du kontakte Helpdesk med det samme, så vi kan begrænse skaden og rette op på problemet hurtigst muligt.

Kan du ikke finde svar på dit spørgsmål, kan du finde hjælp hos Absalon DIGITAL.

Find kontaktoplysninger

Phishing

Forsøg på phishing foregår ofte ved at du får tilsendt en mail, hvor afsenderen giver sig ud for at være en anden for at lokke fortrolige oplysninger ud af dig eller narre dig til at installere skadelige programmer.
Klik aldrig på vedhæftede filer eller links, hvis du er i tvivl om mailen kunne være forsøg på phishing.