Del

Maddannelse

Modulet Maddannelse består af kompetencemål, der omhandler både sundhed, fødevarer, madkultur og madkundskabsdidaktik. Det skal signalere, at maddannelse ikke er et entydigt begreb, hvor vi kan finde det rigtige svar i en facitliste. Du vil blive udfordret til at tænke over, hvad det egentlig er, der ligger til grund for, at mennesker spiser forskeligt og hvilken betydning det har - både for det enkelte individ og for samfundet som helhed. Det sker f.eks. gennem opgaver, hvor du undersøger forskellige gruppers måltidvaner. Undersøgelsen foregår både teoretisk og praktisk forstået sådan, at du gennem en vekselvirkning mellem teoretiske og praktiske studier erhverver dig viden om og indsigt i, hvilke forhold der har betydning for valg af mad og måltider. Disse studier skal du efterfølgende omsætte til undervisningsplaner. Dvs. at du skal udarbejde forslag til, hvordan du kan planlægge, udføre og evaluere undervisning, hvor fokus er på at motivere eleverne og styrke deres muligheder for at blive kompetente til at foretage valg på mad og måltidsområdet. Arbejdet i modulet vil komme til at foregå i en vekselvirkning mellem praktiske og teoretiske arbejdsmetoder.

Studieaktivitet på modulet