Del

Udvikling i naturvidenskabelig erkendelse

I modulet arbejdes der med naturfagsdidaktiske elementer, herunder:

  • Fagets almendannende karakter i forhold  til at udvikle handlekompetence og bæredygtighedsforståelse hos elever; såvel som hos studerende.
  • Udvalgte dele af naturvidenskabernes historiske og filosofiske udvikling med henblik på at udvikle elevernes (og de studerendes) forståelse for naturvidenskabens kulturelle og samfundsmæssige rolle.
  • Anvendelse af modeller og teorier i læringssammenhænge og til udvikling af elevernes (og de studerendes) evne til at beskrive fænomener og processer omkring os.
  • Praktisk, eksperimentelt og undersøgende arbejde i naturfag i skolen i relation til  naturvidenskabelige arbejdsmetoder.
  • Planlægning, tilrettelæggelse og evaluering af fysik/kemi-undervisning

Det fagdidaktiske stof eksemplificeres i arbejdet med:

  • Stoffers kredsløb i naturen
  • Stoffers og partiklers opbygning, egenskaber, vekselvirkning og omdannelse
  • Astronomi/astrofysik

Der tages udgangspunkt i menneskets fortolkning af omverdenen i forhold til fysiske og kemiske fænomener.

Studiet tilrettelægges som praktisk og eksperimentelt arbejde  i laboratoriet såvel som i eksterne og virtuelle læringsmiljøer samt arbejde med både fagdidaktisk og faglig teori.

Studieaktivitet på modulet