Udvikling i naturvidenskabelig erkendelse
I modulet arbejdes der med naturfagsdidaktiske elementer, herunder:
- Fagets almendannende karakter i forhold til at udvikle handlekompetence og bæredygtighedsforståelse hos elever; såvel som hos studerende.
- Udvalgte dele af naturvidenskabernes historiske og filosofiske udvikling med henblik på at udvikle elevernes (og de studerendes) forståelse for naturvidenskabens kulturelle og samfundsmæssige rolle.
- Anvendelse af modeller og teorier i læringssammenhænge og til udvikling af elevernes (og de studerendes) evne til at beskrive fænomener og processer omkring os.
- Praktisk, eksperimentelt og undersøgende arbejde i naturfag i skolen i relation til naturvidenskabelige arbejdsmetoder.
- Planlægning, tilrettelæggelse og evaluering af fysik/kemi-undervisning
Det fagdidaktiske stof eksemplificeres i arbejdet med:
- Stoffers kredsløb i naturen
- Stoffers og partiklers opbygning, egenskaber, vekselvirkning og omdannelse
- Astronomi/astrofysik
Der tages udgangspunkt i menneskets fortolkning af omverdenen i forhold til fysiske og kemiske fænomener.
Studiet tilrettelægges som praktisk og eksperimentelt arbejde i laboratoriet såvel som i eksterne og virtuelle læringsmiljøer samt arbejde med både fagdidaktisk og faglig teori.