Fransk
Undervisningsfaget Fransk handler om udvikling af sproglige og flerkulturelle bevidstheder, interkulturel kommunikation, dannelse og identitet. Du lærer at tilrettelægge differentieret undervisning for elever på forskellige trin og med forskellige forudsætninger. Du lærer at undervise i tekst, kultur, samfund og identitet både generelt og i relation til fransk sprog med afsæt i dit eget og elevernes sprog og sprogbrug.
Fransk har fire fokusområder i undervisningen, som tilsammen dækker de kompetencer, du skal have som fransklærer:
Tekst, kultur, interkulturel kommunikation og samfund i den fransktalende verden
Du lærer om interkulturel kommunikation, sproglig variation, kultur og samfundsforhold i den fransktalende verden, og om betydningen af den internationale dimensions for sproglig udvikling og interkulturel dannelse. Du lærer desuden om tekstkompetence, it og medier.
Sprog og sprogundervisning
Sprog og sprogundervisning handler om det franske sprogs opbygning, kommunikativ kompetence og intersprogsudvikling.
Sprogtilegnelsesprocesser og fremmedsproglig kommunikation
Sprogtilegnelsesprocesser og fremmedsproglig kommunikation handler om læreprocesser og kommunikative processer, der er relevante for din egen og elevers sprogtilegnelse og sproglige forståelse og produktion. Du lærer om tilegnelse af sprog og ordforråd, om analysemetoder, der er relevante for beskrivelse og vurdering af sproglige processer og strategier, og om motivation og modersmål-, andetsprogs og fremmedsprogstilegnelse.
Fremmedsprogsdidaktik
Inden for dette område lærer du at planlægge, gennemføre, evaluere og udvikle differentieret undervisning, så eleverne opnår sproglige og interkulturelle kompetence. Du lærer om nationale retningslinjer, målsætning og evaluering og praktisk tilrettelæggelse af franskundervisning. Du får et indblik i forskellige læremidler og medier og deres anvendelse til franskundervisningen.