Matematisk kommunikation, funktioner og modellering
Kernen i modulet er elevers udvikling af matematisk kompetence i arbejdet med funktioner og vækstmodeller. I dette indgår matematik som redskabsfag knyttet til emner og problemstillinger af relevans for 4. - 10. klassetrin. Denne kerne belyses i et samspil mellem et matematikdidaktisk perspektiv, et praksisperspektiv og et matematikfagligt perspektiv.
I det matematikdidaktiske perspektiv lægges vægten på kommunikation knyttet til analyse af matematikholdige mundtlige, skriftlige og visuelle tekster samt den studerendes egne kommunikative kompetencer. I modulet indgår fagsprog og hverdagssprog samt tosprogede elevers sprog- og læseudvikling.
I praksisperspektivet lægges vægten på systematiske modeller til planlægning af undervisningsforløb, udformning af undervisnings- og læringsmål samt en matematiklæres kompetence til samarbejde med andre relevante grupper. Der indgår opfølgende arbejde fra de nationale moduler om analyse og vurdering af læremidler.