Del

Matematik, 4.-10. klassetrin

Matematik bidrager til beskrivelse, analyse og kritisk stillingtagen til nuværende og fremtidige muligheder og begrænsninger i en højteknologisk og globaliseret verden. Du lærer at tilrettelægge undervisning i matematik til 4.-10. klassetrin, der stimulerer elevernes udvikling af matematiske arbejds- og tænkemåder.

Undervisningsfaget Matematik, 4.-10. klassetrin er delt op i fire områder, som tilsammen dækker de kompetencer, du skal have som matematiklærer:

Matematiske emner
Matematiske emner handler om matematikundervisning i folkeskolen med eksempler og forklaringer, som er forståelige for elever på 4.-10. klassetrin. Under dette undervisningsområde lærer du blandt andet om talbegrebet, talsystemets opbygning, talteori, regneprocesser, beregninger og løsning af ligningssystemer, anvendelse af it, funktionsbegrebet, vækstmodeller, geometri, trigonometri, sandsynlighed, statistik og andre emner af relevans for 4. -10. klassetrin.

Matematiske arbejds- og tænkemåder
Dette område handler om systematisk metodeudvikling og undersøgende arbejde med matematiske problemstillinger. Du lærer om matematisk tankegang, matematisk problembehandling, matematisk modellering, matematisk ræsonnement, matematiske repræsentationer, matematisk symbolbehandling - og formalisme, matematisk kommunikation og matematiske hjælpemidler.

Matematikdidaktik
Matematikdidaktik handler om det videnskabelige arbejdsfelt. Du lærer blandt andet om forskellige syn på matematiklæring, sprogets og dialogens betydning for indsigt og forståelse, evalueringsformer, elevgrupper, som kan have vanskeligheder eller har særligt talent i matematik, elevers tilegnelse af viden, læremidler, fagsprog og tosprogede elevers sprog- og læseudvikling.

Matematiklærerens praksis
Dette område handler om matematikdidaktiske og pædagogiske udfordringer knyttet til matematiklærerens praksis på 4.-10. klassetrin. Du lærer blandt andet om planlægning af undervisningsforløb i matematik, undervisningsmetoder, motivation, kreativitet, aktiviteter i og uden for klassenlokalet, observationsmetoder, fortolkning af elevers matematiske læring, evalueringsmetoder, tests, læremidler til 4.-10. klassetrin, fagligt/tværfagligt samarbejde, samarbejdsrelationer med forældre.