Matematisk kommunikation, variabelbegrebet og modellering
Kernen i modulet er elevers udvikling af matematisk kompetence i arbejdet med variabelbegrebet og regneprocesser. I dette indgår matematik som redskabsfag knyttet til emner og problemstillinger af relevans for 1. - 6. klassetrin. Denne kerne belyses i et samspil mellem et matematikdidaktisk perspektiv, et praksisperspektiv og et matematikfagligt perspektiv.
I det matematikdidaktiske perspektiv lægges vægten på kommunikation knyttet til analyse af matematikholdige mundtlige, skriftlige og visuelle tekster samt den studerendes egne kommunikative kompetencer. I modulet indgår fagsprog og hverdagssprog samt tosprogede elevers sprog- og læseudvikling
I praksisperspektivet lægges vægten på systematiske modeller til planlægning af undervisningsforløb, udformning af undervisnings- og læringsmål samt en matematiklæres kompetence til samarbejde med andre relevante grupper. Analyse og vurdering af læremidler indgår i modulet.
Det matematikfaglige perspektiv omfatter matematiks muligheder og begrænsninger som beskrivelses- og analyseredskab i andre faglige sammenhænge, samt tidlig algebra, regneprocesser og variabelbegrebet.
Der indgår alsidige matematiske arbejds- og tænkemåder med særlig fokus matematisk modellering, symbolbehandling og formalisme samt kommunikation.
IT indgår som en integreret del af arbejdet på modulet.