Del
'Genderbread' åbner op for samtaler om køn

'Genderbread' åbner op for samtaler om køn

I Vordingborg bager de lærerstuderende peberkager, imens de taler om køn. Det har vist sig at være en god måde at åbne for sværere snakke, for man kommer ikke i krig over kager.

Hvordan sikrer man et godt læringsrum, hvor der er forståelse for køn og seksualitet?

Fagbladet 'Folkeskolen' har skrevet en artikel, hvor de giver et praksisindblik i en af de workshops, som gennemføres på Absalon for at styrke forståelsen af køn hos studerende og undervisere. 

Lektor på Absalon Jonatan Kolding Karnøe, har oversat et amerikansk undervisningsmateriale om køn til dansk.

Med tanken ”man kommer ikke i krig over kager” bruges genderbread-personen til at åbne for dialogen, og som der står i artiklen:

”Vi har oplevet, at der har været en diskussion blandt de studerende om, hvem der har ret. For er det biologien eller den sociale kontekst, der bestemmer, hvad køn er? Det gør ikke noget godt i forhold til at skabe forståelse, for svaret er at begge dele er i spil, hvis man skal forstå et emne som køn og seksualitet” siger Jonathan. 

Undervisningsmaterialet tager udgangspunkt i, at de studerende skal bage en såkaldt genderbread-person. Navnet har reference til de amerikanske gingerbread, som er de kendte perberkager, der typisk er formet som en mand. Forskellen er, at den traditionelle julesmåkage omdannes til en kage med fokus på køn.

"Over tre timer bager de lærerstuderende og former deres helt egen genderbread-person, og selve bageprocessen har til formål at åbne op for de studerendes forståelse af køn og identitet", forklarer Jonatan.

Læs hele artiklen i fagbladet Folkeskolen her