Del

DNS22 - valgmoduler

Q2 2024

Modul 10: Juridisk arbejde i praksis

Juridisk arbejde i praksis

Studievægt: 15 ECTS-point

Formål

Modulets formål er dels at bygge videre på den studerendes eksisterende viden, færdigheder og kompetencer inden for grundlæggende forvaltningsret. Modulet har således et overbygningselement til det obligatoriske modul "Retlige rammer for offentlig administration”.

Dels at styrke den studerendes evner til selvstændigt at løse juridiske problemstillinger af mere kompleks karakter, hvor afsættet er konkrete bestemmelser fra lovgivning, der kan varierer alt efter særlig aktualitet for den professionelle administrationsbachelors rolle i den offentlige sektor.

Indhold

Modulet er opdelt i en todelt struktur, der passer til modulets overordnede formål.

Den studerende vil arbejde med temaet: Udvidet forvaltningsret. Her vil den studerende stifte bekendtskab med konkrete principafgørelser, Ombudsmandens rolle og få ét indblik i vanlig juridisk praksis, når særligt Forvaltningsloven og Offentlighedsloven anvendes af offentlige myndigheder.

Den anden del vil der være fokus på Persondataforordningen og videregivelse af data og personlige oplysninger.

Derudover vil den studerende arbejde med et mere alsidigt indhold, i form af casebaseret juridisk problemløsning. På denne måde trænes den studerende til selvstændigt at forstå og udfordre gængse juridiske spilleregler på forskellige områder. Den studerende præsenteres for, hvordan man som embedsmand kan afdække sit juridiske manøvrerum ud fra konkret lovgivning.

For begge dele af modulet, udgøres de primære læringsressourcer af lovtekster National og international.

Praktiske færdigheder

Den studerende skal undervejs udarbejde en række produkter. Disse produkter træner den studerendes praktiske færdigheder. Blandt færdighederne, der knytter sig til de konkrete produkter, er træning af:

  • Juridisk argumentation
  • Fortolkning og skønsudøvelse i praksis
  • Anvendelse af forvaltningsretlige detailbestemmelser
  • Selvstændig problemknusning og identifikation af juridisk manøvrerum i konkrete cases

Læringsmål


Viden

Den studerende har viden om:

  • Samspillet mellem bestemmelser i Forvaltningsloven, Offentlighedsloven og Persondataloven
  • Loves opbygning, fortolkning og skønsudøvelse
  • Konkrete forsøgsordninger m.m. i det offentlige, med relevans for anvendelsesorienteret jura

Færdigheder

Den studerende kan:

  • Knytte viden om juridiske retskilder - særligt på forvaltningsområdet - til konkrete cases
  • Definere fortolknings- og handlerum for givne offentlige myndigheder ud fra juridiske rammer
  • Bruge juridiske bestemmelser som afsæt for innovativ og effektiv opgaveløsning i det offentlige

Kompetencer

Den studerende kan:

  • Bidrage til løsning af juridiske opgaver i den offentlige sektor
  • Selvstændigt ræsonnere juridisk i sager med rum for juridisk fortolkning
  • Benytte de juridiske rammer som ét effektivt styringsredskab i den offentlige sektor

Bedømmelse

  • Ekstern bedømmelse.
  • Skriftlig prøve.

Q3 2024

Modul 8: Teknologi og forandring i fremtidens velfærdssamfund

Teknologi og forandring i fremtidens velfærdssamfund

Studievægt: 15 ECTS-point

Formål

Velfærdssamfundet står overfor store udfordringer i fremtiden med bl.a. accelererende teknologisk udvikling, demografisk udvikling, klimakrise, globalisering og borgernes stigende forventninger.

Udviklingen tvinger velfærdssamfundet, i form af den offentlige sektor, frivillige organisationer, virksomheder og borgere til sammen at finde nye løsningsmodeller.

For at arbejde i dette felt er der behov at administrationsbacheloren kan spille rollerne som konsulent og intra/entreprenør. Disse roller skal i fremtiden agere med stor selvstændighed og skaberkraft.

Indhold

På modulet sættes fokus på, hvordan man som administrationsbachelor kan være aktiv medskaber af nye modeller og løsninger i fremtidens velfærdssamfund.

Kurset arbejder med metoder til at håndtere teknologiudvikling og organisering af velfærd i en verden i forandring. På modulet arbejdes blandt andet med teknologiudvikling, innovation, intraprenørskab / entreprenørskab, bæredygtighed, forandringsprocesser, samskabelse, offentligt-privat samarbejde, samt socialt entreprenørskab.

De studerende vil udvikle deres eget koncept for løsning af et velfærdsproblem.

Praktiske færdigheder

De studerende vil opleve, at deres praktiske færdigheder vil blive styrket således at de kan:

  • Anvende udviklings- og implementeringsmetoder til at udvikle velfærdssamfundet
  • Selvstændigt opstille forløb som kan facilitere innovation i feltet mellem velfærdssamfundets opgaver, teknologi og forretnings/samfundsmodeller
  • Agere i arbejdet med udvikling af velfærdssamfundet
  • Vælge imellem forskellige forretnings/ samfundsmodeller ved implementering af innovationskoncepter

Læringsmål

Viden

Den studerende har viden om:

  • Centrale teorier, begreber og metoder vedrørende entreprenørskab, forandring og innovation
  • Forskellige konsulentroller og værktøjer til at arbejde med udviklingsprocesser
  • Konkrete cases inden for teknologi og forandring i den offentlige sektor
  • Aktuelle teknologiske og forretningsmæssige trends

Færdigheder

Den studerende kan:

  • Opstille planer for forandringsprocesser
  • Identificere entreprenøriel adfærd og dilemmaer i forandringsprocesser
  • Anvende forretningsmodeller for udviklingsprojekter i velfærdssamfundet
  • Identificere gevinster ved konkrete udviklingskoncepter

Kompetencer

Den studerende kan:

  • Identificere behov for udvikling
  • Opstille udviklingsprocesser i spændfeltet mellem teknologi, borgernes forventninger, trends og kerneopgaven
  • Opstille løsningsmodeller for udviklede koncepter

Prøveform

  • Intern bedømmelse.
  • Skriftlig prøve.

Q4 2024

Modul 9: HR

HR

Studievægt: 15 ECTS-point

Formål

Modulet retter sig mod at gøre den studerende bekendt med, og klar til at varetage arbejdsopgaver bredt på HR området og på tværs i organisationen. Modulet giver endvidere indsigt i det aktuelle arbejdsmarked og i den moderne arbejdsplads med henblik på at skabe værdi og udvikling for konkrete organisationer og i konkrete jobs.

Indhold

Modulet omhandler de 2 grundsten personalejura og kerneprocesser. Disse processer er delt op 4 kerneprocesser i HR: Rekruttering (Tiltrækning), Udvikling, Fastholdelse og Afvikling, samt en række overordnede temaer og begreber, der generisk indgår i de 4 HR kerneprocesser. Disse er bl.a.: Kultur, Strategier, Ledelsesteori, Psykologi, Motivation, Læring, Kompetencer, Ressourcer, Coaching og Social kapital.

Specifikt på HR udviklingsområdet er temaerne:

 

  • Personalejura
  • Overenskomster
  • Arbejdsmiljø
  • Sygefravær
  • Kompetenceudvikling af ledere og medarbejdere
  • Efter- og videreuddannelse
  • MUS (MedarbejderUdviklingsSamtaler)
  • Udarbejdelse og implementering af div. HR politikker, strategier og koncepter.
  • Gennemførelse af analyser og undersøgelser af arbejdsmiljøet og trivsel.

 

Mål for læringsudbyttet

Den studerende har ved modulets afslutning viden om:

  • almen personaleadministration
  • væsentlige kollektive overenskomstregler på arbejdsmarkedet
  • motivationsfaktorer
  • årsagerne til typiske konflikter på arbejdspladsen eller på arbejdsmarkedet og forståelse for typiske HR strategiers mål og implementering
  • forandringsprocesser og forandringsledelse.

Færdigheder til at kunne:

  • arbejde med love der regulerer ansættelsesforhold på arbejdsmarkedet
  • planlægge, koordinere og gennemføre personaleadministrative opgaver
  • bidrage til at identificere og analysere konflikter og samarbejdsvanskeligheder med henblik på at opstille mulige løsninger
  • bidrage til analyser om en organisation med henblik på arbejde, der kan understøtte arbejdspladsens mission, vision og værdier
  • forenkle og effektivisere personaleadministrative processer

Kompetencer til at:

  • forstå og reflektere over sammenhængen mellem jura HR, Ledelse, personaleadministration og arbejdsmiljø.
  • anvende relevante motivationsfaktorer i relation til personaleledelse
  • varetage, analysere og vurdere personaleadministrative problemstillinger og samarbejdsprocesser.

Studieaktivitet og undervisningsformer

På modulet kan den studerende forvente at møde en bred variation af studieaktiviteter fx holdundervisning, praksis og trænings værksteder, gæsteforelæsninger, digitalt understøttede læringsaktiviteter, egen studietid mv. Fælles for studieaktiviteterne er, at det forventes, at den studerende deltager aktivt både før, under og efter aktiviteten. Der tilrettelægges studieaktiviteter svarende til en gennemsnitlig arbejdsindsats på 41 timer pr. uge. Modulets lektionsplan, bogliste mv. offentliggøres via ItsLearning minimum 14. dage før modulets start.

Prøveforudsættende opgaver og deltagelsespligt

For at kunne blive indstillet til modulets afsluttende prøve skal der afleveres 4 prøveforudsættende opgaver ud af 8. Der stilles krav om, at opgaverne fremstår redelige, jf. studieordningens krav, og opfylder de formkrav, som fremgår af opgavebeskrivelsen. Mindst en af opgaverne vil være prøveforberedende i indhold og form. Det betyder, at hvis den studerende ikke opfylder prøveforudsætningerne kan den studerende ikke gå til eksamen. Se mere i prøvevejledningen.

Bedømmelse

  • Intern bedømmelse.
  • Mundtlig prøve.

¤