Magien ind i dagtilbuddet, pædagogen som kulturformidler og kulturskaber,
Projektet er et aktionsforskningsstudie, der bygger på en sociokulturel lege- og læringsforståelse, og som i særlig grad er inspireret af appreciative inquiry metodologi.
Projektets praksisdel har foregået som dynamiske udviklingscirkler i et tæt samspil med ledere, pædagogisk personale og børn i 3 sjællandske dagtilbud i en periode på et år.
Formålet med projektet har været at udforske metoder til, hvordan pædagoger som kulturskaber og kulturformidler kan skabe et legende, magisk og lystfuldt pædagogisk læringsmiljøer, der baserer sig på kropslige, kreative og æstetiske arbejdsformer og som på holistisk vis understøtter det pædagogiske arbejde med den styrkede pædagogiske læreplan. Som et redskab til at skabe disse læringsmiljøer valgte det pædagogiske personale og forskerne at udvikle, afprøve og udforske metoder til pædagogisk arbejde med lystfulde, og legende kollektive tematiserede praksisser.