Workshop 1
Kathrine Krageskov Eriksen, leder af Professionshøjskolen Absalon’s forskningsprogram ”Regional udvikling og velfærdsinnovation” samt projektleder på projektet "Velfærdsteknologi, innovation, omsorg og læring", faciliterede workshoppen med afsæt i denne præsentation.
Her blev stillet skarpt på de kompetencebehov, som udviklingen inden for velfærdsteknologi forventes at skabe i de kommende år.
Udfordringerne, mulighederne og konsekvenserne for uddannelsen af professionsudøvere kastede en bred vifte af spørgsmål og observationer af sig.
Følgende var de mest centrale:
- Vigtigheden af at balancere behovet for konkret teknologisk viden og færdigheder med behovet for udvikling af mere generelle kompetencer.
- Fokus på kompetencer, der rækker ud i fremtiden og favner både teknologi og teknologiens anvendelse og indlejring i praksis, fx: Lærings-, refleksions-, handlings-, problemløsnings-, kvalitetsvurderings-, innovations-, kommunikations- samt formidlingskompetencer.
- Vigtigheden af i uddannelserne at forholde sig til alle følgende tre niveauer: 1) basal viden om velfærdsteknologi og færdigheder til anvendelse, 2) refleksioner over teknologiens påvirkning af professionsrollen og forskellige praksisfelter og 3) etiske refleksioner over teknologianvendelsen.
- Gør man i praksis og i praktikforløb, det man gerne vil have de studerende udvikler kompetencer til at gøre?
- Hvordan udnytter man muligheden for at skabe projekter på tværs (teknologi i praksis) med studerende som medaktører?
- Udnyttelse af teknologi i uddannelserne, herunder teknologisk understøttelse af en tættere kobling mellem de teoretiske dele og praktikdelene i uddannelserne.
- Hvad er balancen mellem medarbejderens og arbejdspladsens ansvar for at udvikle og vedligeholde kompetencer?
- De ændrede rollefordelinger, som velfærdsteknologianvendelsen kan katalysere. Dette stiller krav til den professionelles evner til at kunne skifte imellem og relatere til forskellige roller og rollefordelinger.