Del
Samarbejde sikrer bedre overgange i det nære sundhedsvæsen

Samarbejde sikrer bedre overgange i det nære sundhedsvæsen

Overgange i sundhedsvæsnet skaber ofte usammenhængende forløb for patienterne – men det kan løses ved større kendskab til hinandens faglighed.

Patienter i det nære sundhedsvæsen bliver i dag udskrevet tidligere end før, og overgangen fra det ene sundhedstilbud til den andet er i dag mere kompleks end det var tidligere.

Men overgangene kan styrkes, hvis de forskellig involverede faggrupper begynder at dele deres viden og faglighed i mindre teams, fortæller Maria-Louise Monggaard, der underviser på Sygeplejerskeuddannelsen i Holbæk.

Hun uddyber, hvordan udfordringerne typisk opstår:

”Det kan for eksempel være, hvis man er borger i hjemmeplejen og har kontakt til praktiserende læge og/ eller fysioterapeut i forbindelse med rehabilitering. Det kan opleves at de forskellige professioner ikke taler ”samme sprog” eller ikke har godt nok kenskab til hinandens kompetencer hvilket kan give udfordringer i forhold til dokumentation og det samlede forløb forklarer Maria-Louise Monggaard”.

Et andet eksempel kan være at den praktiserende læge ændrer i borgerens medicin men ikke får kommunikeret ud til hjemmeplejen at dette er sket og dermed får borgeren ikke den medicin, som borgeren skal have.

Lyt med og bliv klogere på...

I Absalons podcast Sund viden, kan du høre mere om overgange i det nære sundhedsvæsen.

Lyt med når Judi Bjørling, der er specialkonsulent hos Absalon, med Maria-Louise Bender Monggaard, underviser på Sygeplejerskeuddannelsen i Holbæk, taler om udfordringer og løsninger forbundet med overgange i det nære sundhedsvæsnet.

Find podcastafsnittet 'Overgange i det nære sundhedsvæsen' her



Taler ikke ”samme sprog”

Det er ikke kun i den kommunale sektor, at overgange kan være udfordrende men også i sektorovergange fra sygehus til egen kommune eller omvendt.

”Det kan for eksempel dreje sig om, at man ikke har de samme dokumentationssystemer i kommunerne og i regionerne, og det betyder, at der ikke nødvendigvis bliver videregivet de oplysninger, der skal, om patienten,” forklarer Maria-Louise Monggaard.

Det kan for eksempel dreje sig om, hvor mange oplysninger om borgeren, der bliver videregivet, hvad for en behandling der allerede er sat i gang, og hvilke ressourcer, det forventes, der sættes i gang i forbindelse med overgange.

Små, faste teams
Ifølge Maria-Louise Monggaard er der dog flere forskellige modeller, man kan benytte sig af, for at imødegå udfordringerne med overgangene.

Holbæk Kommune arbejder med en form for fremskudt visitation, hvor de forbereder en patients udskrivelse i samarbejde med både visitation, sygehuspersonale, de pårørende og patienten selv.

”Flere kommuner, arbejder med faste teams af sundhedsprofessionelle. Det er med til at skabe en tryghed hos både borgeren og de pårørende. I dag taler man rigtig meget om pårørendeinddragelse, og man forventer, at de faste teams vil kunne skabe en større tryghed og genkendelighed hos både borger og pårørende” siger Maria-Louise Monggaard.


Forståelse for fagligheder

Ved at arbejde i faste teams sker der blandt andet det, at de forskellige faggrupper får større kendskab til – og forståelse for – hinandens faglighed, forklarer Maria-Louise Monggaard.

”Fysioterapeuterne kommer eksempelvis til at opleve, hvorfor en sygeplejerske gør, som hun gør og omvendt, og det er noget, alle får gavn af. Ikke mindst borgeren, som jo i sidste ende ender ud i et bedre forløb,” siger hun og fortsætter:

”Overgangene vil altid være komplekse og skabe udfordringer, men ved at forstå hinandens faglighed og baggrunde, kan vi komme langt. Det er også noget, vi har stor fokus på i vores uddannelser, så allerede de sygeplejestuderende kan imødekomme udfordringerne og arbejde hen mod nogle gode løsninger.”