VIOL projektet
Velfærdsteknologi, Innovation, Omsorg og Læring
Skal nye velfærdsteknologier kunne bidrage til at løse af nogle af de velfærdsudfordringer, vi kan se komme de kommende år, forudsætter det en arbejdsstyrke, som kan anvende, vurdere og medvirke til innovation og implementering af nye velfærdsteknologiske løsninger i offentlige og private virksomheder.
Velfærdsprofessionerne i Region Sjælland er her den helt centrale faktor for realisering af de politisk opstillede mål for indførelse af velfærdsteknologier i Region Sjælland.
Skal morgendagens professionsudøvere være med til at innovere velfærdssamfundet, kræver det, at de allerede i deres uddannelse tilegner sig de nødvendige kompetencer.
Det er nødvendigt, at alle professionsuddannede i Region Sjælland i løbet af deres uddannelse tilegner sig det, som kaldes ”digital dannelse og/eller technological literacy”. Samtidig er det vigtigt at opkvalificere de nuværende professionsudøvere, der allerede i dag arbejder med velfærdsteknologiske løsninger, gennem efter/videreuddannelse.
VIOL- projektets formål er:
- at udvikle og implementere et undervisningsindhold, en tilrettelæggelsesform og dertil knyttede læringsmiljøer i alle Professionshøjskolen Absalons 8 professionsuddannelser, som betyder, at alle Professionshøjskolen Absalons studerende efter at have færdiggjort deres uddannelse har tilegnet sig kompetencer i at anvende, vurdere og medvirke til at innovere nye velfærdsteknologiske løsninger inden for deres arbejdsfelt.
- at udvikle og implementere kompetenceudviklingstilbud vedr. velfærdsteknologier i Professionshøjskolen Absalons efter/videreuddannelsestilbud.
Projektet iværksætter aktiviteter, som skal danne grundlag for, at alle Professionshøjskolen Absalons studerende i løbet af deres studietid vil modtage ”velfærdsteknologiundervisning”.
Projektperiode
1. januar 2013 – 31. december 2014