Randi Nygård Andersen

Randi Nygård Andersen
Docent - Ph.d., Center for Pædagogik
Med en aktionsforsknings- og deltagerorienteret tilgang undersøger Randi Andersen praksisviden og tavs viden i praktikforløb med særlig fokus på vilkårene for udvikling af professionsviden i en komparativt analyse af hhv. sygeplejerske- og pædagogprofessionen. Ligeledes med afsæt i aktionsforskning, har Randi Andersen viden om opbygning af forskningsmiljøer, forskningsværksteder og formater til videnscirkulation i UC-regi.
Særlig viden om:
- Professionsforskning i pædagogers viden og faglighed
- Professionsforskning i ændrede krav og vilkår for pædagogisk praksis
- Praktik, praksisviden og tavs viden
- Køn og uddannelse (mænd på pædagoguddannelsen)
- Uddannedes orienteringer i praksis
Kontakt:
T: 7248 1086M: raa@pha.dk
UC Viden
Tilbage til oversigt
Fra samme vidensområde:

Særlig viden om:
- Informationsteknologi som understøtter læring i folkeskolen og i professionsuddannelser
- Digitale værktøjer og it i undervisning
- It-didaktisk design
- MOOCs (Massive Open Online Courses)
- E-Læring, Blended learning
Se profil

Særlig viden om:
- Digitale teknologier i læreruddannelsen og folkeskolen
- Digitale læringsplatforme i folkeskolen
- MOOCs til eftervidereuddannelse af folkeskolelærer
- Udvikling af Læringsmiljøer understøttet af digitale teknologier
- Udvikling af undervisning understøttet af digitale teknologier
Se profil

Særlig viden om:
- Teknologibårne lærings processer og praksisser
- Digitale Læringsplatforme
- Digitale miljøer og værktøjer til videnarbejde og innovationsprocesser
- Grundforskningsspørgsmål i Design Based Research
- Visualisering af sociale praksisser
- Uddannelse 4.0 - skoleformater der integrerer den digitale og fysiske verden
- Learning Analytics
Se profil

Særlig viden om:
- Leg som lyst og læring
- Æstetiske læreprocesser i dagtilbuds og skolefritidsregi
- Kreativitetsudviklende didaktikker i pædagogisk arbejde
- Kunst og kultur som arena for udvikling og læring
Se profil

Særlig viden om:
- Uddannelsesmobilitet,
- Folkeskolens arbejde med at forberede eleverne til uddannelses og job
- Styringsredskaber i folkeskolen
- Demokratisk dannelse i folkeskolen
- Forebyggelse af elevers radikalisering senere i livet
Se profil

Særlig viden om:
- Barneliv og børneperspektiver
- In - og eksklusionsprocesser i forhold til sociale og faglige processer
- Mobning og blandt børn (og voksen)
- Institutioner som dannelses og identitetsfaktor
- Forældresamarbejde og forældrepositioner
- Medier og digitale platforme som kulturelle
- Diagnoser (som ADHD, ASF og lignende)
Se profil

Særlig viden om:
- Familiers og børns hverdagsliv og deltagelsesmuligheder i institutioner
- Evaluering, dokumentation og vurderingspraksis i pædagogers arbejde med småbørn
- Policy-tiltag på barndomsområdet og deres betydninger for praksis
- Tværprofessionelle samarbejder om børn i udsatte positioner
- Lærings- og trivselsmiljøer for børn
Se profil

Særlig viden om:
- Lærere og elevers praksis med it og inklusion
- Inklusion og læringsfællesskaber i skolen
- Skolens specialpædagogiske opgave
Se profil

Særlig viden om:
- Literacydidaktik i grundskolen og på ungdomsuddannelser
- Undervisning i sprog-, tekst- og genreforståelse i skolen
- Literacy-, genre- og sprogteori
- Systemisk Funktionel Lingvistik
- Overgange fra grundskole til ungdomsuddannelser
Se profil

Særlig viden om:
- Inklusions- og eksklusionsprocesser i dagtilbud og skole
- Trivsel i skole og dagtilbud
- Mobning og børnefællesskaber i barnets perspektiv
Se profil

Særlig viden om:
- Kreative kompetencer i æstetiske skolefag og dagsinstitution
- Læringsmiljøer som styrker entreprenørskab og innovationskompetencer
Se profil

Særlig viden om:
- Krop og bevægelse i pædagogiske læringsmiljøer
- Dannelse af det professionelle blik
- Udvikling af livskvalitet og trivsel i pædagogiske læringsmiljøer
Se profil

Særlig viden om:
- Metodedesign til undersøgelser af pædagogisk praksis
- Dialogbaseret undervisning som giver bedre og mere lige deltagelsesmuligheder
Se profil

Særlig viden om:
- Evaluering i folkeskolen med særligt fokus på elevplaner og skole-hjem-samtaler
- Elevperspektivet betydning i evalueringen, herunder fokus på hvilke effekt evalueringen har på hhv. højt- og lavtpræsterende elever.
- Skolens produktion af muligheder eller mangel på samme for videre uddannelse blandt unge.
- Læreres møde med styringsteknologier i folkeskolen
Se profil

Særlig viden om:
- Social ulighed og udsathed i skolen
- Organisering, ledelse og styring af skolen
- Skole-, uddannelses- og linjevalg
- Uddannelsesinstitutioners rekrutterings- og fastholdelsesstrategier
- Skolen i lokalsamfundet
- Børn og unges hverdags(skole)liv
Se profil

Særlig viden om:
- Unge uden uddannelse
- Uddannelsesparathedsvurdering og karrierevejledning
- Uddannelsespolitik med fokus på overgang til ungdomsuddannelse
- Undervisningsdifferentiering
- Diskussion- og dialogbaseret undervisning
- Kvalitative evalueringer af uddannelser og tiltag
Se profil

Særlig viden om:
- Religionsundervisning og religionsdidaktik internationalt og nationalt
- Medborgerskab og interkulturel uddannelse internationalt og nationalt
- Læremidler til religionsfag
- Religionsdidaktik baseret på religionsvidenskabelig forskning
- Religionsvidenskabelig teori og metode
- Religionsvidenskabelige studier af religioner før og nu
Se profil